cesarism آفتاب همدان اوقات شرعی طلوع آفتاب

cesarism: آفتاب همدان اوقات شرعی طلوع آفتاب غروب آفتاب اوقات شرعی همدان غروب آفتاب

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی گزارش جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم از سوی نمایندگان مجلس از امروز شروع شد.

گزارش جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

گزارش جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

عبارات مهم : آموزش

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم از سوی نمایندگان مجلس از امروز شروع شد.

به گزارش یلنا، بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم از سوی نمایندگان مجلس از امروز شروع شد.

گزارش جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

۱۷:۳۶

بطحایی: می دانم روزهای مشکل پیش روی وزارت آموزش و پرورش است/ با چندینه دهه تجربه خود را معرض رای شما قرار دادم

سید محمد بطحایی در نطق خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: مفتخرم که بعد انتخابات ریاست جمهوری و همکاری ۴۳ میلیونی مردم، رییس جمهور به من اعتماد کردند که بعنوان فردی از اعضای کابینه کار کنم و مرا گزینش کردند. با تقدیر از وزرای سابق امیدوارم با توفیق الهی بعد از رای اعتماد شما بتوانم توفیق خدمت گذاری داشته باشم.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم از سوی نمایندگان مجلس از امروز شروع شد.

وزیر پیشنهادی آموزش پرورش خاطرنشان کرد: تا یک ماه دیگر نسلی روانه کلاس می شوند که همچنان در مدرسه درس می خوانند که بنیانش وابسته به نفت است و زمانی آن را ترک می کنند که دیگر نفتی نیست. باید با اتکا به توانمندی خود به تدبیر امور بپردازند که این مهم با آموزش پورش کارآمد ممکن است.

او افزود: همواره افتخارم خدمت در کشور عزیزمان ایران و خدمت به دانش آموزان بوده که زندگی را معنا می کنند و معصومیت آنها عزم ما را راسخ می کند. نمایندگان فرهیخته، من با چندینه دهه خدمت و تجارب متنوع از نقش معلمی تا معاونت وزیر به واسطه اعتماد مدیر جمهور خود را معرض رای شما قرار دادم.

بطحایی بیان کرد: در شرایطی این وظیفه را قبول کردم که زوایایی متفاوت را می شناسم و می دانم انبوه پرسشها روزهای مشکل را پیش روی وزاتخانه و ما و همینطور کل حاکمیت قرار خواهد داد. تلاش جهت پاسخگویی و تحقق خواسته رهبری از یک سو و جبران کمبود امکانات در اولویت است.

گزارش جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: اعتقاد دارم سند تحویل بنیادین آموزش و پروش جز با همسویی و هماهنگی نهادهای تربیتی جامعه و درگیری همه اصحاب تربیتی تحقق نمی یابد. آموزش و پرورش زیربنای کلیدی توسعه پایدار و مهمترین بستر تولید سرمایه انسانی در کشور هست. اجرای الگوی اسلامی انسانی و پیشرفت اقتصاد مقاومتی نیازمند آموزش و پرورشی پویا و فعال است و معلمان صبور و نجیب کلیدی ترین رکن آموزشی هستند که انجام هر تحولی به عزم راسخ و همکاری آنان بستگی دارد.

او ادامه داد: ما معتقدیم اگر به استقبال آینده نرویم در آینده غافلگیر خواهیم شد. در حوزه محتوا، روش و کیفیت تعامل با نیروی انسانی به اتخاذ رویکرد آینده پژوهانه نیاز داریم. بر این اساس برنامه ها را با رویکرد تحولی مبتنی بر اسناد بالادستی به خاص سند تحول بنیادین به عنوان سند راهبردی و عامل همسوکننده شکل دادم و در پرتوی آن توسعه عدالت آموزشی محور برنامه خواهد بود. توسعه حرفه ای در کنار اصلاح منزلت و معیشت معلمان را به عنوان کلیدی قرار دادم و در این مسیر به اعتبار مهمی چون حمایت و تاییدات رهبر معظم انقلاب، ریاست جمهوری و اعضای هیات دولت و توجهات نمایندگان مردم نیاز داریم. اعتقاد دارم برنامه ششم توسعه ظرفیت سرشاری را می تواند جهت ما ایجاد کند.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم از سوی نمایندگان مجلس از امروز شروع شد.

او با بیان اینکه در برنامه اش به ۱۱ نشانه محوری که مبنای مهم برنامه آموزش و پرورش در دولت دوازدهم است اشاره شده است گفت: مهمترین هدفی که در برنامه پیشنهادی ارائه شده است حاکم ساختن گفتمان سند تحول بنیادین و فراهم آوردن الزامات اجرایی جهت آن است در ذیل این نشانه برنامه های مختلفی پیشنهاد شده است که مهمترین آن تشکیل شورای ملی سند تحول بنیادین و تهیه و تدوین کلیه زیر نظام های این برنامه است که سه زیر نظام تایید و تصویب شده است همچنین پایش و ارزیابی مستمر گام های اجرایی سند تحول و توجه به منابع انسانی و توسعه فعالیت های فرهنگی پرورشی و تربیت بدنی در این برنامه آمده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: بعضی از مهمترین برنامه ها در ذیل این نشانه بسیار مهم در آموزش و پرورش بازطراحی برنامه های فوق برنامه براساس الگوی متوازن برتکیه بر تربیت اسلامی طراحی نظام مدیریت استعدادهای ورزشی جهت تقویت ورزش باشگاهی کشور یکی دیگر از مهمترین نشانه ها در برنامه پیشنهادی مورد تاکید قرار گرفته هست. همچنین توسعه عدالت آموزشی و تدوین استاندارد کیفی مدارس، طراحی برنامه حمایتی جهت توانمندسازی معلمان محروم، مرزی و عشایری انسداد مبادی بی سوادی از طریق کم شدن قیمت بازماندگی از تحصیل در میان کودکان و نوجوان و توسعه برنامه جهت بزرگسالان و برطرف موانع موجود است.

گزارش جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

بطحایی راجع به توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و کار و دانش اظهار کرد: در سیاست های دولت دوازدهم توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و کارودانش مورد تاکید قرار گرفته و مکرر به عنوان یک نیاز به آموزش و پرروش از سوی شما نمایندگان مطرح شده است است به عنوان یکی از اهداف آمده هست. عنوان اقتصاد آموزش و پرورش تحت عنوان زیاد کردن بهره وری و اقتصاد آموزش وپرورش در برنامه اشاره شده است است و در ذیل این نشانه راهکارها و برنامه ها آمده است.

او ادامه داد: اصلاح کیفیت فضا و تجهیزات توسعه و تقویت آموزش دهی دانش آموزان دارای استعدادها و نیازها خاص همکاری عمومی بهره مندی از اینترنت از نشانه هایی است که در این برنامه به شرح و بسط آمده است که پرسشها و مشکلاتی که از آموزش و پرورش برشمرده شده است در چارچوب سند بنیادین برنامه هایی آینده نگری شده است بود و جهت بعضی آینده نگری نشده که در وزارت آموزش و پرورش به آن توجه می کنیم.

بطحایی گفت : من به عنوان کسی که ۳۵ سال در آموزش و پرورش کار کردم یقینا باور دارم آموزش و پرورش روی خط اعتدال باید از همه ظرفیت های کشور استفاده کند. پرهیز از سیاست زدگی و سهم خواهی که هر از گاهی آموزش و پرورش را گرفتار حاشیه کرده و از ماموریت مهم باز می دارد باید کنار برود. تمرکز بر آموزش و پرورش محض که رسالت مهم این وزارت منزل است مورد توجه وزرا و همه مدیران در این وزارت باید باشد هر آنچه موجب ایجاد حاشیه شود، ضد آن است.

گزینه پیشنهادی جهت وزارت آموزش و پرورش گفت : تعامل و هماهنگی با نمایندگان شرایط را جهت پیشبرد فعالیت ها فراهم می کند. من ایمان دارم بدون همکاری و تعامل با شما نمایندگان امکان تحقق اهداف آموزشی فراهم نمی شود. وزیر آموزش و پرورش نماینده یک میلیون و هفتصد هزار معلم شاغل و بازنشسته خواهد بود.

او گفت : من یک فرهنگی هستم که از ۱۹ سالگی تاکنون در همه رده ها از سطوح صف و ستاد خدمت مردم هستم. از موانع و پرسشها و چالش های پیش روی آموزش و پرورش اطلاع دارم و با تجربه ای که در شرکت برنامه و بودجه به دست آوردم و کمک همکاران خودم تمام تلاشم را جهت اصلاح اوضاع معلمان خواهم کرد.

او ادامه داد : من قبل از پذیرش این کاندیداتوری جهت وزارت آموزش و پرورش از آنجایی که معاون نوبخت بودم از ایشان قول تمام و کمال گرفتم و ایشان از آنجایی که آموزش و پرورشی هستند قول مساعد دادند که همکاری تمام با آموزش و پرورش داشته باشند

بطحایی افزود : این جمله را از ایشان یادداشت کردم که گفتند به لطف خدا این دوره از حیث اعتبارات و برنامه ها عالی ترین دوره آموزش و پرورش خواهد بود امیدوارم شایستگی بنده جهت قبول مسئولیت آموزش و پرورش مورد تایید شما باشد و با رای بالای خود موقعیت این وزارت منزل را در دولت و همه دستگاه های کشور مورد حمایت قرار دهید ولی هر چه تشخیص دهید حتما عالی ترین و مناسب ترین تشخیص است.

۱۷:۲۷

کوچکی نژاد: بطحایی تمام عمر خود را در وزارتخانه آموزش و پرورش گذرانده است/ او هیچ نقشی در صندوق ذخیره فرهنگیان نداشته است

جبار کوچکی نژاد در دفاع از گزینه پیشنهادی روحانی جهت وزارت آموزش و پرورش گفت: من با صحبت های همکاران مخالفم. به سخنان مردها جاسمی و بیگلری دقت کردم و شاهد بودم همه آنها هم جهت با برنامه وزیر پیشنهادی صحبت کردند. با این حال خود مخالفان هم به شخصیت بطحایی هیچ گونه تعارضی نکردند و من از آقای روحانی تقدیر می کنم که در این شرایط وزیری چنین اعتدالگرا، انقلابی و متدین را به ما معرفی کرده اند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حساسیت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همکاران عزیز من وزارت آموزش و پرورش یکی از حساس ترین وزارتخانه های کشور است و کوچکترین اشتباهی در این وزارتخانه تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت آیا که آینده ۱۳ میلیون دانش آموز در دست این وزارتخانه است و من باز هم از جناب رییس جمهور به خاطر معرفی چنین وزیری تقدیر می کنم.

او ادامه داد: من تمام وزرای پیشین آموزش و پرورش را بررسی کردم و ایشان تنها وزیری هستند که تمام عمر خود را در وزارتخانه متبوع خود گذراندند و در این زمینه تجارب فراوان دارند. با حضور او مطمئن هستم کمترین اشتباهی در این وزارتخانه رخ نخواهد داد. دوستان جهت رای دادن شتابزدگی نکنند. بطحایی فردی بسیار پخته است و در ابتدا معلم سپس مدیر مدرسه و بعد به عنوان کارشناس مستقل در این وزارتخانه خدمت کرده و در شورای عالی آموزش و پرورش نیز حضور داشته است.

او با اشاره به برنامه پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش افزود: ایشان به علت آگاهی گسترده از سیاست های کلی نظام و احاطه بر روی مباحث بودجه، توانسته اند برنامه ای جامع به مجلس ارائه دهند و من از ایشان به خاطر این برنامه تقدیر می کنم .

کوچکی نژاد با تاکید بر اینکه حوزه آموزش با پرسشها اساسی روبرو است ادامه داد: امروز رییس دولت به همه معاونین ، وزراء و مجلس قول دادند جهت حل مسایل کمک خواهند کرد. مجلس نیز با وجود کمیسیون های اجتماعی ، فرهنگی و آموزشی و غیره می تواند با همکاری وزیری این چنین با سابقه، پرسشها این حوزه را حل کند .

او ادامه داد: امروز همه می دانیم حوزه آموزش و پرورش با چه پرسشها اساسی روبرو هست. بحث فرهنگیان بازنشسته، رفاه کم فرهنگیان و دستمزد اندک معلمان ابتدایی با وجود تلاش های فراوانشان از همین معضلات هست. با این حال وزیر پیشنهادی خود پیش از همه از این معضلات خبر دارد دلواپس بوده و تلاش می کند.

نماینده مردم رشت با اشاره به تجربیات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: ایشان در اوایل انقلاب به عنوان معلم پرورشی در مدرسه مشغول بودند به همین علت بی شک اطلاعات فراوانی در حوزه هایی همچون آموزش قرآن، ورزشی و بحث های پرورشی دارند. همچنین در برنامه ایشان راهکار جدی جهت حل پرسشها اقتصادی آموزش و پرورش ارایه شده است که دغدغه ایشان را به روشنی بیان کرده و موجب تحولی در شرایط اقتصادی آموزش و پرورش خواهد شد.

او با اشاره به صندوق ذخیره فرهنگی افزود: نمایندگان محترم مجلس شما کمیته جهت تحقیق و تفحص در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان تشکیل دادید که من ریاست آن را به عهده دارم . همه گزارشات این کمیته آماده است و من اعلام می کنم که بطحایی و خانواده او هیچ نقشی در بحث صندوق ذخیره فرهنگی نداشته اند. گزارشات دیروز به دست من رسیده است و بعد از آخر رای اعتماد آن را به مجلس ارایه خواهم داد.

کوچکی نژاد ادامه داد: در برنامه ای که بطحایی ارایه داده است همه مسایل مربوط به برنامه ریزی آموزشی دیده شده است هست. در حال حاضر کتب و مفاد درسی باید عوض کردن کرده و روش آموزش در فنی و حرفه ای نیازمند عوض کردن تحول است که همه این موارد در برنامه ایشان دیده شده است است .

او در آخر با اشاره به شخصیت متدین و انقلابی بطحایی افزود: او سالهاست در دولت و مجلس جهت رفاه فرهنگیان تلاش می کند و هر لحظه احترام فرهنگیان را نگه داشته هست. اکثریت شخصیت های مجلس از جناح های متفاوت همچون آقای کامرانی از او اعلام حمایت کردند آیا که برنامه و عملکرد خوبی دارد و دارای شخصیت متدین، انقلابی و اعتدالگراست و من از همه دوستان خواهش می کنم با رای اوج پشتیبان وزیری چنین متدین باشید.

۱۷:۱۵

داداشی: مخالفان بطحایی لااقل نیم نگاهی به برنامه او بیندازند/ آموزش و پروش امانت الهی است

ولی داداشی نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش جهت کابینه دوازدهم با اشاره به سابقه بطحایی گفت: همانطور که همکاران و ملت شریف کشور عزیزمان ایران می دانند، مهمترین رکن یک جامعه آموزش و پرورش هست. شما مستحضر هستید ساختن فرهنگ در تمام حوزه ها به وسیله آموزش و پرورش صورت می گیرد.

او خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش یک امانت الهی است که ما نباید آن را از دست بدهیم.

نماینده مردم آستارا در دهمین مجلس شورای اسلامی در خصوص گذشته و سوابق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در کابینه دوازدهم گفت: یک وزیر آموزش و پرورش باید تعهد و تخصص مورد نیاز را داشته باشد. آقای بطحایی از این لحاظ زبانزد خاص و عام هستند ایشان در امر تخصص در حوزه های متفاوت آموزش و پرورش خدمت کرده و به خوبی محیط شرایط را می داند از دوستانی که مخالف ایشان هستند می خواهم لااقل یک نیمه نگاهی به برنامه ارائه شده است از سوی بیاندازید.

او ادامه داد: برنامه پیشنهادی متمرکز بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که این یک نگاه مهم است و با کمک قوای مجریه ، مقننه و قضاییه ممکن است.

داداشی خاطرنشان کرد: معلمان در شرایط بد اقتصادی زندگی می کنند امروز نیاز است با یک برنامه مدون وارد میدان شویم.

او در خصوص بکارگیری نیروی تازه آموزش و پرورش با اشاره به معلمان حق التدریسی گفت: باید در جذب نیروی انسانی یک بازبینی صورت بگیرد، طی چهارسال پیش رو ۴۰۰ هزار معلم بدون کار هستند که آقای بطحایی برنامه خوبی جهت جایگزینی آنها ارائه داده است ایشان تامین منابع مالی جهت ارتقاء سطح کیفیت آموزش و پرورش را که در حال حاضر آن را ندادیم، تدارک دیده است.

نماینده مردم آستارا عنوان کرد: با توجه به مولفه هایی که در برنامه های پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش مطرح شده است ما باید به ایشان رای بدهیم. البته انتظار داریم که او در جهت تکمیل بیمه فرهنگیان، ارائه خدمات در مراکز درمانی رفاهی ، اقتصاد و معیشت معلمان عملکرد قابل قبولی داشته باشد. دوستان به وزیر پیشنهادی رای بدهید و اگر خلاف برنامه اش عمل کرد از او پرسش بپرسید.

۱۶:۵۸

بیگلری: معلمان با حداقل ها و در مشکل زندگی می کنند/ آموزش و پرورش ژنرال می خواهد

محسن بیگلری نماینده سقز و بانه در مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در جایگاه قرار داده شد و گفت: بنده به عنوان نماینده حامی دولت روحانی در این جایگاه حضور پیدا کردم ولی وکیل الدوله نیستم. از وزیران دولت یازدهم از جمله دکتر زنگنه، آخوندی، سلطانی فر، واعظی و نعمت زاده قدردانی می کنم. من به عنوان نماینده ای که جهت حمایت از ۱۶ وزیر کابینه عضویت کردم ولی نامم جهت هیچ کدام از آنها برده نشد ولی قرعه مخالفتم به دکتر بطحایی افتاد.

نماینده مردم سقز و بانه ادامه داد: آینده کشور و آینده جوانان ما در دست معلمان هست. هیچ چیز به اندازه اموزش و تبربیت اهمیت ندارد بنابراین باید قدر وزارت آموزش و پرورش را بدانیم. بنده مخالف شخص دکتر بطحایی نیستم ولی به عنوان یک فرهنگی و کسی که سالها در آموزش و پرورش خدمت کردم و هنوز منزل اول خود را آنجا می دانم جهت اوضاع آموزش و پرورش نگرانم که دکتر بطحایی نتواند این کِشتی به گِل نشسته را به مقصد برساند.

بیگلری افزود: زمانی که اوضاع معلمان را می بینیم که با حقوق ماهیانه ای بسیار کمتر از ادارات دیگر هست، خودم را شرمنده آنها می دانم. متاسفانه آنها در شرایط بحرانی به سر می برند در صورتی که آینده فرزندان ما در دست آنها است معلمان با حداقل ها و در مشکل ها زندگی می کنند.

اوافزود: آموزش و پرورش و وزارت علوم ابرمرد و ژنرال می خواهد آیا وزیر پیشنهادی می تواند برنامه های این وزارتخانه را جلو ببرد و پاسخگو اوضاع بحرانی آموزش و پرورش باشد آیا برنامه درست و جامعی بحرانی دارد.

بیگلری تاکید کرد: آموزش و پرورش وزیری می خواهد که به سهم خواهی و فساد چند میلیون تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان نه بگوید. ما انتظار داریم در صندوق ذخیره فرهنگیان براق سازی کنید چراکه ما و فرهنگیان بابت آن بسیار آرزده خاطر و منتظر توضیحات شما در این باره هستیم.

او با اشاره به دوره مدیریتی بطحایی در پشتیبانی آموزش و پرورش ادامه داد: شما زمانی که در بخش پشتیبان وزارت آموزش وپرورش بودید آیا خود را جایگزین معلمان گذاشتید که چگونه زندگی می کنند؟ آیا خود را جایگزین معلمانی قراردادید که بعد از کلی هزینه و صرف وقت مدرک تحصیلی گرفته ولی مدارکشان اعمال نشد؟

نماینده مردم سقز و بانه خاطرنشان کرد: آیا برنامه ای جهت حل زیاد کردن حقوق و تهیه مسکن و تبدیل اوضاع معلمان قراردادی، حق التدریسی، نهضتی و … دارید. آیا برنامه ای جهت تجهیزات آزمایشگاه و کلاس های آموزشی همچنین زیاد کردن سرانه مدارس بویژه مدارس شبانه روزی دارید؟

بیگلری خاطرنشان کرد: آیا می دانید حقوق معلمان روستایی که مسافت زیادی را جهت رسیدن به محل کار طی می کنند به همان اندازه واقعی است و هیچ زیاد کردن حقوقی ندارند؟ اوضاع مدارس روستایی بسیار دلواپس کننده هست. با این وضع در حدود سی درصد از مدارس باید منتظر اتفاق شین آباد باشیم.

او خطاب به رییس جمهور و کابینه دوازدهم گفت: انتظار نداشته باشید یک نفر به عنوان وزیر آموزش و پرروش بتواند پرسشها این وزارتخانه را حل کند چراکه همه ما بارها شنیده ایم که مقام معظم رهبری راجع به آموزش و پرورش فرموده اند که این وزارتخانه را هزینه ای ندانید و همه به آن کمک کنید. بخاطر کشور عزیزمان ایران و به خاطر آینده فرزندانتان به آموزش و پرورش کمک کنید.

این نماینده مجلس با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت به وسیله وزیر بهداشت تصریح کرد: اعتقاد دارم در آموزش و پرورش نیز می توان طرح تحولی اجرا شود که حقوق معلمان زیاد کردن داشته و سرانه دانش آموزان زیاد کردن پیدا کند و معلمان ما احساس غرور کنند نه اینکه بیش از ۹۰ درصد آنها امروز نیاز مالی دارند.

بیگلری خاطرنشان کرد: از دولت می خواهم سفرهایی به مناطق محروم داشته و مدارس را دیدار کنند و بدانند که فرزند ها در چه مدارس تخریبی درس می خوانند. آیا شما برنامه ای جهت سند تحول بنیادین دارید؟ کتاب های درسی امروز با نیازها جامعه همخوانی چندانی ندارد آیا جهت آن ها برنامه ای دارید؟ همچنین جهت حل وعده رتبه بندی که از برنامه های خود شما و ناقص مانده برنامه ای دارید؟ آیا با هیات وزیران جهت کیفی سازی آموزش و پرورش صحبت کردید؟ آموزش وپرورش باید مهارت محور باشد ولی ما امروز شاهد هستیم که چنین چیزی نیست. جهت پرسشها زیربنایی مدرسه چه برنامه ای دارید؟برنامه شما جهت منابع درآمدی پایدار چیست؟

او با اشاره به پرسشها مدیران مراکز آموزشی خاطرنشان کرد: آیا می دانید مدیران مدارس جهت پرداخت فیش آب و برق گرفتارند؟ آیا می دانید مدیران مدراس جهت کارهای خدماتی مسئله دارند و ۸۰ درصد با کمبود نیروی خدماتی مواجهند. آیا ساختار مشخصی جهت شایسته سالاری دارید آیا قصد دارید از جمعیت چند میلیونی اهل سنت استفاده کنید.

این نماینده ادامه داد: ما یک نفر از اهل سنت یا کرد به عنوان مدیر کل نداریم و به غیر از یک نفر که آن هم مدیون آقای زنگنه هستیم در این سمت ها گزینش نشده اند. می دانید دانشگاه فرهنگیان در آستانه تعطیلی می باشد؟ جهت ارتقای سطح علمی و جلوگیری از افت تحصیلی و درخشش دانش آموزان چه برنامه ای دارید؟ مسئله مهم آموزش وپرورش مالی است چه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارید.

او تاکید کرد: در این شرایط وزیر آموزش و پررش شدن جگر شیر می خواهد وجدان به من می گوید آموزش و پرروش در دوران آقای فانی و شما بسیار بهتر از یک سال گذشته بود.

۱۶:۵۷

بیرانوندی: بطحایی با ادب و اهل تعامل است/ فرمایشات روحانی محل اعتماد ماست

محمد بیرانوندی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس گفت: همه می دانیم مردم از کاستی ها و کم کاری های وزرا، مدیران و دستگاه ها اطلاع داشتند و از وقت سوزی ها آگاه بودند ولی به سخنان امیدبخش ریاست جمهوری و گروه ها و جریان های سیاسی اعتماد کردند و دست از گلایه شستند و به میدان آمدند و شور و حماسه ای بی نظیر آفریدند و دوباره دکتر روحانی را جهت کشور عزیزمان ایران و اسلام گزینش کردند.

او ادامه داد: اگر قرار باشد تحولی در آموزش و پرورش رخ دهد، این مساله نیازمند عزم ملی هست. عزم ملی هم یعنی همت و حمایت مجلس، ریاست جمهوری و شرکت برنامه و بودجه.

این نماینده مجلس با اشاره به سخنان صبحگاه امروز روحانی اظهار داشت: امروز آقای روحانی در همین تریبون در پیشگاه مردم و نمایندگان ملت گفتند آموزش و پرورش مهمترین وزارتخانه این مملکت است و این مهمترین و بزرگترین را به کسی می سپارم که از او خواسته ام این تحول را در این دستگاه ایجاد کند. به عنوان مسئول ستاد شما در استان لرستان می گویم این فرمایشات شما محل اعتماد ماست.

بیراوندی افزود: بعضی از نمایندگان به عنوان مسئول کمیته آموزش و پرورش از من می پرسیدند که دولت چقدر از وزیر آموزش و پرورش حمایت می کند؟ آقای روحانی امروز از وزارت آموزش و پرورش سخن گفتند. ما به فرمایشات آقای روحانی اعتماد می کنیم.

او راجع به توانمندی های بطحایی تصریح کرد: ایشان با ادب و اهل تعامل هستند. شما سوابق کاری ایشان را خوانده اید که از کلاس درس شروع کرده هست. هم معلم بوده است و هم مدیر. ایشان مدیر آموزش و پرورش استان بوده و سپس به معاونت می رسند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه ما کسی را از جنس خودمان می خواهیم، خاطرنشان کرد: یک میلیون فرهنگی گفته اند ما توان اداره دستگاه خود را داریم. کسی که آشنا به این دستگاه هست، آقای بطحایی هست. چه کسی زیاد از بطحایی می داند راه تامین نیرویی انسانی چیست و چه کسی زیاد از او می داند که فرهنگیان ما در عرصه معیشت چه دغدغه های دارند. در سال ۹۴، رشد ۱۱۲ درصدی حقوق معلمان مدیون تلاش های ایشان است.

۱۶:۴۳

جاسمی: در برنامه بطحایی راه حل مشخصی جهت پرسشها برگزاری کنکور ارائه نشده است/ نباید اجازه دهیم افراد سودجو در آموزش و پرورش رخنه کنند

سید قاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به دوره وزارت فانی و دانش آشتیانی گفت: وزارت آموزش و پرورش یکی از تاثیرگذارترین وزارتخانه ها است که از نظر روند کمی و کیفی موثر واقع شده است و بیش از یک میلیون نفر از خدوم ترین و شریف ترین انسان ها به عنوان معلم در این وزارتخانه فعالیت می کنند. همچنین دختران و پسران نجیب کشور عزیزمان ایران در این وزارتخانه اموزش و تربیت پیدا خواهند کرد. ما انسان های بزرگی در کشور داریم که روشنی بخش دنیا هستند؛ مانند میرزاخانی که چند وقت پیش فوت کردند آن ها دست مایه های نظام جمهوری اسلامی هستند.

او با اشاره به ایرادات برنامه بطحایی جهت وزارت منزل آموزش و پرورش گفت: شتابزدگی در اجرای سند تحول بنیادین یکی از این ایرادات است چراکه این سند، سند مادر جهت سیاست گذاری و برنامه ریزی در آموزش و پرورش است که به تایید مقام معظم رهبری نیز رسیده هست. اجرای این سند بنیادین فرآهم آوردن زیرساخت ها است که بدون توجه به آن اجرای آن شروع شده است که آسیب های جدی را وارد کرده است.

نماینده مردم کرمانشاه به دومین ایراد برنامه بطحایی اشاره کرد و افزود: عدم گفتمان سازی راجع به اجرای سند بنیادین یکی دیگر از پرسشها این برنامه است چراکه اجرای این سند نیازمند همراهی دارد و باید از ظرفیت رسانه ملی نیز استفاده شود که متاسفانه این گفتمان سازی انجام نشده است و مردم اطلاع دقیقی از مفاد سند تحول ندارند. همچنین یکی دیگر از پرسشها معیشتی و منزلتی معلمان است که متاسفانه از مشکل ها و تبعیض ها زحمت می برند. این پرسشها تاثیر منفی روی معلمان گذاشته و انگیزه را به حداقل رسانده است و متاسفانه در برنامه آقای بطحایی به آن اشاره نشده است

جاسمی راجع به پرسشها برگزاری کنکور گفت: یکی از پرسشها آموزش و پرورش برگزاری کنکور است و متاسفانه بعضی بنگاه های سودجو و آموزشگاه های علمی باعث شده است اند تا کنکور به عنوان پدیده تلخ فراروی آموزش و پرورش قرار بگیرد و اجازه ندهند به رسالت تربیتی خود بپردازد متاسفانه در برنامه آقای بطحایی نیز راه حل مشخصی ارائه نشده است و وزیر باید پاسخگو باشد.

او راجع به عدم برخورداری آموزش و پرورش از فناوری روز دنیا گفت: حوزه آموزش در دنیا از ظرفیت فناوری های تازه حداکثر استفاده را می کنند متاسفانه تعداد قابل توجهی از مدارس فاقد این فناوری هستند لذا نمی توانند از آخرین یافته های علمی استفاده کنند همچنین کتاب های درسی که عنصر مهم اموزش و تربیت هستند و حجم، محتوا و تناسب آنها با نیازهای سنی در نظر گرفته نشده و این عنوان از درخواست های مهم دانش آموزان و خانواده هاست جهت بازبینی و تجدید نظر مبتنی بر سند تحول بنیادین باید برنامه ریزی مورد نیاز و جدی انجام شود.

او همچنین ادامه داد: در جهت تحول و تکریم جامعه آموزش و پرورش در نقاط متفاوت کشور و در جهت همگرایی وزیر پیشنهادی در عنوان صندوق بازنشستگی، دل خیلی از فرهنگیان آزرده خاطر است و باعث شده است در مخالفت با وزیر پیشنهادی صحبت هایی داشته باشیم.

جاسمی افزود: توجه به رفاه و زندگی مربیان و معلمان این کارخانه انسان سازی یعنی آموزش و پرورش بسیار کم رنگ هست. آنچه باعث شده است این وزارتخانه ناکارآمد باشد، عدم توجه به دغدغه همین معلمان و مربیان است که بیانگر مدیریت سطح پایین بوده و عامل مهم آن شخص وزیر در راس وزارتخانه است.

او گفت: توجه به توانمندی فرد آن هم در دوران اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است که امیدواریم وزیر تازه آموزش و پرورش از عهده آن برمی آید چون کارها در گذشته به درستی انجام نشده است و فارغ التحصیلان از مدارس قدرت اشتغالزایی و کارآفرینی ندارند و علی رغم صرف هزینه های گزاف و گذراندن عالی ترین دوران عمر خود یعنی نوجوانی و جوانی از اشتغال بی بهره اند و دچار ناامیدی هستند.

نماینده مجلس گفت: نیازمند است اصلاح ساختار در سطح کلان و همچنین در ا ستان ها و شهرهای وزارت آموزش و پرورش انجام می شود. این وزارتخانه نیازمند تحقق هست. امروز بزرگترین نگرانی مقام معظم رهبری و مردم شرایط و اوضاع نوجوانان و جوانان است که به علت بیکاری همه آنها هدر رفته اند و معضلاتی مانند آسیب های اجتماعی در پی این بیکاری هزینه های زیادی به کشور مجبور شده است است که علت آن سطح کیفی آموزش و پرورش بوده هست. بنابراین هرچه به این جایگاه توجه داشته باشیم باز هم کم است.

او با اشاره به مربیان حق التدریس و نهضت سوادآموزی گفت: وزیر تازه باید به مربیان حق التدریس و مربیان نهضت سوادآموزش توجه خاص داشته باشد. در کمیسیونی با عنوان دانش آشتیانی و دکتر فانی تشکیل شد راجع به همه این پرسشها گفت وگو کردیم ولی علی رغم همه این موارد باز هم با وجود شعارها با رویکرد سیاسی با پرسشها برخورد می کنیم. به طور مثال فردی که سال ها در آموزش و پرورش تربیت شده است و مدارج عالی را طی کرده و در سمت فرماندار یکی از کلانشهرها انجام وظیفه کرده با تغییرات دولت به آموزش و پرورش برگشته و از او به عنوان انباردار در یک شهرک اقماری استفاده شده.

جاسمی افزود: این فضا رویکرد سیاسی دارد و در شهرستان ها فضای سیاسی همه را خفه کرده هست. متاسفانه آنهایی که لایق بودند و می توانستند این سنگر را حفظ کنند به اجبار بازنشسته و منزل نشین شده است اند که امیدواریم دکتر بطحایی بتواند از این افراد استفاده کند. ما نباید اجازه دهیم افراد سودجو در آموزش و پرورش رخنه کنند و شرایط چندگانه ای را جهت آموزش رقم بزند.

او گفت: بنده توقع دارم وزیر تازه اگر رای اعتماد آورد شرایط و خوابیدن فراهم کند که معلمان و دانش آموزان با آرامش و آسایش رتبه برتر آموزشی را کسب کند.

۱۶:۴۳

تجری: کسی بهتر از بطحایی نمی تواند نظام رتبه بندی معلمان را سامان دهد/ آموزش و پرورش وزیری نیاز دارد که درد این حوزه را بفهمد

فرهاد تجری نماینده مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پشت تریبون حاضر شد و با اشاره به معضلات موجود در حوزه آموزش گفت: یکی از پرسشها عمده ای که امروز آموزش کشور با آن روبرو است در اولویت نبودن برنامه ریزی های دولت است در نتیجه آموزش و پرورش نمی تواند افقی جهت خود ترسیم کند در نتیجه توانایی توسعه فضاهای آموزشی را ندارد.

تجری ادامه داد: کمبود اعتبارات وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر دغدغه مدیران در همه سطوح است معضل بعدی که آموزش و پرورش با آن روبرو هست، بحث مهندسی نیروهای انسانی هست. جهت مثال نیروهای حق التدریسی بخاطر یکسری نیازمندی به دور از توجه به نیازهای واقعی وزارت آموزش و پرورش در وزارت آموزش و پرورش جذب می شود و در بدنه رسوب می کنند و حقوق می گیرند ولی کاری از پیش نمی برند .

او یکی دیگر از پرسشها این حوزه را نبود آمارهای واقعی جهت برآورد نیاز آموزشی دانسته و راجع به راهکاری موجود در این زمینه افزود: نخستین راهکار جهت حل معضلات حوزه آموزش و پرورش عزم ملی است از سوی دیگر این وزارتخانه وزیری نیاز دارد که درد این حوزه را بفهمد و برگرفته از همین فضا باشد، مراحل مدیریتی را پله پله پشت سر گذاشته باشد تابتواند آسیب های شدیدی که آموزش و پرورش با آن مواجه است را بشناسد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی توجه به اعتبارات دولتی را راهکار بعدی دانسته و ادامه داد: با توجه به ضرروت ریل گذاری و تربیت استعدادها و نیروهای آینده زیاد کردن اعتبارات دولتی در این حوزه دارای اهمیت است . از سوی دیگر باید بودجه خاص ای جهت فرهنگیان تعبیه شود و اعتبارات تخصیص داده شده است یافته باید مدیریت شود و از سوی دیگر سند بنیادین اموزش و پرورش دغدغه بزرگ همه ماست.

تجری با بیان اینکه بطحایی کارنامه درخشانی در حوزه آموزش و پرورش داشته هست، اظهار داشت: امیدواریم با وزارت ایشان بحث معیشتی و حقوقی فرهنگیان حل شود که یکی از مطالبات آنهاست. امیدواریم ایشان که به حوزه اداری مالی اشراف دارند و طی سال های اخیر در شرکت برنامه و بودجه حضور داشته اند و از حمایت دکتر نوبخت برخودار بوده، آمدنش فرصتی باشد.

او افزود: ایشان امکانات رفاهی را از گذشته مورد توجه داشتند و تاسیس مراکز فرهنگیان را در برنامه خود دارند. بومی گزینی از نیروهای فرهنگیان و جلوگیری از خالی شدن مناطق محروم از نیروهای توانمند از برنامه هایشان است.

این نماینده موافق وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ایشان نظام رتبه بندی معلمان را اجرا کردند، تصریح کرد: ایشان معاون دبیرکل آموزش و پرورش بوده است و کسی بهتر از ایشان نمی تواند این نظام را سامان دهد.

۱۶:۱۸

ذوالنور: گزینه وزارت علوم دستخوش سهم خواهی شده است است/ اینترنت بااهمیت ترین دغدغه مردم دین دار است/ از عباس صالحی حمایت می کند

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در رابطه با مخالفت با کلیت کابینه گفت: ای کاش رییس جمهور با توجه به اینکه این جلسه یک بار تشکیل می شود در مجلس حضور می یافتند و نظر موافقان و مخالفان را می شنیدند.

او ادامه داد: جناب آقای مدیر جمهور شما دولت اولیه نیستید واین دولت ادامه دولت قبلی هست. بنابراین ای کاش گزارشی از عملکرد چهارساله خود ارائه می دادید. لذا برنامه های دولت دوازدهم در استمرار عملکرد دولت یازدهم است.

او با بیان اینکه عمل به وعده ها در جهت تحقق مطالبات مردم است بنابراین توجه به وعد ه ها مهم هست، گفت: مدیر جمهور فرمودند که در عوض کردن کابینه هیچ فشاری بر من وارد نبود ولی ۲۰ دقیقه بعد فرمودند که نتوانستیم وزیر زن گزینش کنیم و سه معاون زن گزینش کردیم که این بر اثر فشارهایی است که بر من حاکم بود.

ذوالنور بااشاره به وزارت علوم گفت: حدود ۱۰۰ هیات علمی در دانشگاه های دولتی و شخصی داریم که عدم معرفی وزیر علوم شاید با ارزش جامعه علمی و نخبگان کشور سازگاری نداشته باشد و این تلقی ایجاد شود که در بین هیات علمی حتی یک نفر را هم نداشته ایم که شاهد تصدی سرپرست بر این وزارتخانه نباشیم.

او ادامه داد: اگر می خواهیم جهت این جایگاه حساس فردی را گزینش کنیم یا باید علمی و یا اجرایی باشد که نیرو در این زمینه کم نداریم. بنابراین شاید به دنبال سهم خواهی هستیم که درصدد پاسخ به سهم خواهی جریان های سیاسی برآمدیم که نتوانستیم فردی را معرفی کنیم .

نماینده مردم قم در ارتباط با حوزه فرهنگ گفت: هرچه برنامه پیشنهادی را بررسی کردم رنگ و بویی از دین در جامعه انقلابی – اسلامی پیدا نکردم. بعد در این برنامه جای دین و مانور دینی کجاست؟ حوزه فرهنگ که هر لحظه مورد تاکید رهبری و تقریب مذاهب بوده و همچنین در بررسی معضلات فرهنگی دین کجا دیده شده است و بودجه قرآنی کجاست.

ذوالنوراظهارداشت: اگر ایراد و انتقادی مطرح می کنیم به معنی این نیست که نمی خواهیم موافقتی با تیم فرهنگی داشته باشیم. آقای عباس صالحی از عالی ترین گزینه ها است و ما از او حمایت خواهم کرد. در خصوص فرهنگ، فقط دولت دو برنامه در برنامه ششم توسعه آورد که با تلاش چند ماهه مجلس بود که در برنامه گنجانده شد.

عضو فراکسیون ولایی مجلس بیان کرد: سه رویکرد در حوزه فرهنگی مطرح است که عبارت است از تصدی گری، عدم برخورد خشن و ولنگاری فرهنگی. هنگامی که مدیر جمهور می گوید مسئول بهشت و جهنم مردم نیستیم این نمونه ولنگاری فرهنگی هست. پرسش ما این است که دولت در برنامه ششم توسعه وظیفه خود را در کجا دیده است؟

او با اشاره به اینکه اینترنت بااهمیت ترین دغدغه امروز مردم دیندار و مردمی است که نسبت به سلامت فرزندان توجه دارند، اظهار کرد:: حق مردم اینترنت با وضع فعلی نیست. امروز هیچ کجای دنیا اوضاع اینترنت ما را ندارد لذا بی کیفیت ترین اینترنت را به مردم عرضه می کنیم و تا چه زمانی باید از جیب مردم ارتزاق کنیم.

ذوالنور ،گفت: بیمه بازیگران و صورت های معروف را در کجا حل کردیم؟ نمی توانیم از بازیگران و صورت های معروف و خبرنگاران صحبت کنیم ولی مسئله آنها را حل نکنیم. همچنین اینترنت کودکان جایش در اینترنت کجا دیده شده است است.

او بیان کرد: در چهار سال گذشته بدترین عملکرد را در دستگاه های فرهنگی داشته اید،آموزش و پرورش متزلزل ترین عرصه را دارد .

نماینده مردم قم بیان کرد: در سیاست خارجی سه اصل حکمت، مصلحت، عزت را پیش رو داریم و اگر آمریکا برجام را نقض کرد ما باید چه کنیم. اعتقاد دارم که سه راه داریم؛ بگذریم که هم چوب خوردیم، هم پیاز و یا اینکه باید تحریم شویم که همه دستاوردها را باید واگذار کنیم و یا باید سر حرفمان بایستیم که قطع نامه ها مجدداً صادر می شود.

ذوالنور گفت: آیا با بانک های کوچک دنیا ارتباط اقتصادی داریم اگر نه بعد برجام چگونه انجام می شود؟ اگر آری که آیا نمی توانیم معاملات بانکی با بانک های مطرح دنیا داشته باشیم. این به خاطر این است که برجام رسالتش را انجام نداده است و اینقدر به یک عنوان پرداختیم که کشورهای منطقه را رها کردیم.

او افزود: در بحث اقتصادی کم کردن تورم جای عوض کردن دارد لذا تورم و رکود دو کفه ترازو هستند و هنگامی که مسکن در کشور تعطیل می شود صنایع وابسته به مسکن جایی جهت عرض اندام ندارند و هنگامی که رکود را شکستیم و تورم مهار شد جای قدردانی دارد.

۱۵:۵۵

جهانگیری: بیمه ۱۱ میلیون حاشیه نشین از سوی ربیعی کار بزرگی بود/ یادمان رفته در همین مجلس سی دی علیه خانواده مدیر مجلس توزیع شد؟

اسحاق جهانگیری عصر امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: من از نمایندگان محترم، ریاست و هیات رئیسه مجلس تقدیر می کنم. یکی از بحث های جدی مجلس بحث کابینه است که جدی و طولانی است و نیازمند حوصله بیشتری است.

او ادامه داد: چهار سال قبل هم در بحث کلیت برنامه های دولت، بعد از سخنان موافقان و مخالفان، به نمایندگی از ریاست جمهوری مطالبی را مطرح کردم. در آن وقت که به شاخص ها نگاه می کردم و با توجه به اطلاعاتی از اوضاع اقتصادی و مدیریتی کشور، سیاست داخلی و نیروهای انقلاب داشتم و به اتفاقات حوزه سیاست خارجی نگاه می کردم، فکر می کردم وارد یک دوره تازه از مسئولیت شده است ایم.

معاون اول مدیر جمهور اظهار داشت: اوضاع تازه و سخت بود ولی تیمی که به عنوان کابینه معرفی شد توانست این شرایط را پشت سر بگذارد. بعد از چهار سال اگر اوضاع کشور از هر جهت بررسی شود، قابل افتخار و قابل عرضه در سطح بین المللی است.

جهانگیری با اشاره به اوضاع کشور در عرصه سیاست خارجی تصریح کرد: علیرغم همه محدودیت هایی که وجود داشت، در بحث سیاست خارجی امروز به نقطه ای رسیده ایم که به دولت اعتراض می شود شما منابع اقتصادی زیادی وارد کشور نکرده اید. در منطقه ای که گروه های تکفیری حضور دارند و از سوی دولت های منطقه ای و فرامنطقه ای حمایت های مالی، تسلحیاتی و ایدئولوژیک می شوند، پرسشها منطقه را حل نکرده اید. بعد ده ها مسئله دیگر در این عرصه حل شده است است.

او با بیان اینکه بحث کشور عزیزمان ایران هراسی دیگر وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اینکه فردی به اتهام ایرانی بودن نمی توانست حساب بانکی داشته باشد، چنین وضعی دیگر وجود ندارد. ما به توافق مهمی رسیدیم. ما از فصل هفتم خارج شدیم و دیگر مخل صلح جهانی آشنا نمی شویم. مدیر جمهورمان در شرکت ملل عنوان دنیا عاری از خشونت را مطرح و به اتکا اکثریت آرا تصویب شده است است .

معاون اول مدیر جمهور تاکید کرد: طرح تحول سلامت در همین دوره اجرا شد. بیمه کردن ۱۱ میلیون حاشیه نشین کار بزرگی بود که از آقای ربیعی نیز جهت این کار بزرگ تقدیر می کنیم.

جهانگیری اضافه کرد: امروز در سیاست داخلی، کسی دیگری را متهم نمی کند. در بحث کابینه دیگر پرسشها و بحث هایی که درخصوص کابینه در سال ۹۲ مطرح شد، تکرار نمی شود. نیروهای انقلاب و فرزندان امام و رهبری دور دیگر جمع شده است و نشانه ارزش پیشرفت کشور است.

او با بیان اینکه کشور از انسجام برخوردار شده است هست، ابراز داشت: یادمان رفته است در همین مجلس سی دی به وسیله مدیر جمهور علیه مدیر مجلس و خانواده وی پخش می شد ولی امروز روسای سه قوه در یک راستا کنار هم کار می کنند، هر چند ممکن است نقدهایی به یکدیگر داشته باشیم.

جهانگیری با بیان اینکه در امور فرهنگی، ارتباطاتی میان اصحاب فرهنگ ایجاد شده است و امید در میان آنها به وحود آمده هست، عنوان کرد: این امید و ارتباطات ایجاد شده، دستاورد کمی است؟

او با بیان اینکه در سال اول دولت یازدهم مقام معظم رهبری سیاست های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند که به نسخه مورد اتکای دولت تبدیل شد، یادآور شد: در شاخصه های کلان اقتصادی، تورم چهل درصدی به کمتر از ۱۰ درصد کم کردن یافته هست، رشد منفی شش، هشتم درصدی که عمق رشد رکود و تورم در کشور بود و در تاریخ ۵۰ ساله کشور سابقه نداشته، به ۱۲ درصد رسیده هست. کم اتفاقی در این باره رخ داده است؟

معاون اول مدیر جمهور ادامه داد: در حوزه نفت و گاز، اگر آقای زنگنه محدودیت های کشور را در سال ۹۲ بیان کند که هنوز بعضی از آنها وجود دارد، متوجه شرایط می شویم. یکی از دلایل اصرار ما بر بودن آقای زنگنه این بود که نتوانستیم در این باره همه پرسشها را مطرح کنیم.

جهانگیری با اشاره به بعضی از انتقادات بیان کرد: گفته شده است ۱۰۰ میلیارد ذخایر آزاد شده، آیا خود را نشان نمی دهد. ما نگفتیم این ذخایر کجا حبس شده است است؟ نگفتیم ارز بانک مرکزی در کجا سرمایه گذاری شده است و به شرکت نیکو داده شده است است.

او با بیان یکی از بحث های آقای زنگنه تمرکز بر پارس جنوبی بود، گفت: زمانی برداشت کشور عزیزمان ایران و قطر از میدان های یکسان پارس جنوبی مساوی بود. سپس برداشت قطر از این میدان دو برابر از ما شد ولی امروز برداشت ما از پارس جنوبی مساوی و حتی زیاد هست. کسی هم ککش نگزید که چطور اموال کشور عزیزمان ایران در این سال ها به غارت رفت.

معاون اول مدیر جمهور با اشاره به انتقاداتی که به وزارت نفت و بخش گازرسانی می شود، گفت: می گویند دولت یازدهم نتوانسته به روستاها به خوبی گازرسانی کند. آیا چنین حرفی را می زنید؟ در این دولت بیشترین روستاها گازرسانی شدند آن هم در شرایطی که با کمبود منابع روبرو بودیم. ما با خلاقیت و فناوری و بدون تکیه به خیلی از پرسشها توانستیم طرح های مهمی را اجرا کنیم.

او ادامه داد: امروز به وزیر جهاد کشاورزی ایراد می گیریم. مگر یادمان رفته که شش میلیون تن در سال ۹۲ گندم وارد کردیم. امروز آقای حجتی نمی داند با سه میلیون گندم مازاد داخلی چه کند. ما در تمامی کالاها که امنیت غذایی را برعهده دارد خودکفا هستیم.

او ادامه داد: سال ۹۳ در سفری که به کرمان داشتم بیمارستانی وجود داشت که مراجعه کنندگان آن شاکی و ناراضی بودند. یک سال بعد یعنی عید ۹۴ هنگامی که به آنجا رفتم دیگر کسی نبود که شکایت کند. همه تقدیر کردند.

معاون اول مدیر جمهور راجع به انتقاداتی که در بخش صنعت به دولت یازدهم می شود، عنوان کرد: شما پیشرفت ها را نمی بینید؟ در بخش صنعت رشد ما منفی۱۰ درصد و در سرمایه گذاری خارجی منفی۲۰ درصد بود. صنعت کشور به راه افتاده و بنگاه های کوچک و بزرگ در حال کردن هستند.

او همچنین ادامه داد: در بخش بنیه دفاعی واقعا کارنامه درخشانی وجود دارد. ما با محدودیت ها گام برداشتیم و امروز در اینجا قرار گرفتیم. حتماً چالش های پیش روی ما در چهار سال آینده نیز زیاد خواهد شد.

او خاطرنشان کرد: امروز تک تک خانواده های ایرانی با معضل بزرگی به نام بیکاری دست و پنجه نرم می کنند. در هشت سالی که گذشت خالص شغل ما صفر درصد بود ولی حالا ما سالی ۶۰۰ هزار شغل ایجاد می کنیم.

معاون اول مدیر جمهور با اشاره به طرح دولت یازدهم جهت ایجاد هر سال ۹۵۵ هزار وقت شغلی اظهار داشت: باید در سال های آینده حدود یک میلیون شغل ایجاد کنیم که باید سرمایه گذاری خارجی صورت بگیرد. اگر می خواهیم اوضاع اشتغال کشور پیشرفت کند باید به بخش شخصی احترام بگذاریم و بخش های دیگر را توانمند کنیم.

جهانگیری افزود: امروز نظام بانکی ما به خوبی پیشرفت کرده. وزارت اقتصاد و بانک مرکزی دیگر مشکلی ندارند.

او ادامه داد: بعد از برجام جهت نخستین بار موفق شدیم یک هواپیمای نو خریداری کنیم که البته این کار در وقت دولت اصلاحات نیز رخ داده بود. قرارداد خرید هواپیما حدود ۱۵ الی ۱۶ میلیارد دلار جهت ما سود داشت.

معاون اول مدیر جمهور با تقدیر از وزیر نفت گفت: قرارداد توتال در شرایطی بسته شد که امریکا می گفت کشورها حق ندارند قراردادی بیش از۲۰ میلیون دلار با کشور عزیزمان ایران ببندند ولی در این فضا قراردادی به این بزرگی بسته شد.

او با اشاره به برنامه های دولت در بخش فرهنگی نیز گفت: دولت یازدهم بیشترین همت خود را جهت زندگی فرهنگیان گذاشت. ما جهت نخستین بار با وجود کمبود بودجه رتبه بندی فرهنگیان را انجام داده ایم.

جهانگیری ادامه داد: یک مدیر جمهور می تواند با مشورت کابینه خود را بچیند قطعاً آقای روحانی با شخصیت های سیاسی، ارکان نظام و و قوای دیگر جهت بستن کابینه مشورت و مذاکره داشتند. امروز آقای روحانی مورد اعتماد ملت کشور عزیزمان ایران هست. حدود ۲۴ میلیون نفر به او رای دادند که سرمایه بزرگی در اختیار اوست.

او تاکید کرد: آقای روحانی باید قدر این سرمایه اجتماعی را بداند و حضور ۴۲ میلیون نفر در انتخابات می تواند دولت را قدرتمند کند. باید بتوانیم با برنامه ریزی های دقیق آن مسئولیتی که مردم بر دوش ما گذاشتند را به خوبی انجام دهیم.

جهانگیری خاطرنشان کرد: در گزینش کابینه باید به پرسشها خاص کشور توجه می شد مسائلی چون حل مساله آب ، بیکاری که همه و همه عزم ملی و تفاهم ملی را نیاز دارد. دولت مصمم است عزم ملی به وجود بیاورد دولت به تمام دستورات رهبری را عمل کرده در دولت یازدهم حتی یک دستور رهبری هم روی زمین نمانده است.

معاون اول رییس جمهور افزود: دولت پیروی از رهبری را درعمل نشان داده و با تکیه به نظر کارشناسی، حمایت مجلس و قوه قضاییه و در راس همه حمایت رهبری و ملت عزمش را جزم کرده و برنامه ارائه داد تا پرسشها حل شود .

او افزود: این یک تیم هماهنگ است و کل کابینه با هم هماهنگ هستند اعضای دولت در بخش های متفاوت به عنوان نمونه بخش سیاسی با هم هماهنگ هستند. رحمانی فضلی بازوی توانمند دولت در اجرای مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی است در وزارت اطلاعات هم آقای علوی تمام هم و غمش پیگیری پرسشها مربوط به مساله اقتصاد مقاومتی بوده است.

او افزود: آقای ظریف در وزارت امور خارجه هم با برنامه ایی که دارند فضا را به گونه ای مهیا می کنند که دیپلماسی به وجود آید که ما یک جهش صادرات داشته باشیم

معاون مدیر جمهور افزود: هماهنگی وزیر صنعت و نفت نیز مثال زدنی است هنگامی که که من وزیر بودم آقای شریعتمداری نیز وزیر بودند که در آن وقت دلواپس تولید داخلی بودند کارنامه آقای حجتی نیز مشخص است.

جهانگیری ادامه داد: آقای آخوندی هم در طول دوره قبل هم به مسکن مهر هم بافت فرسوده و حمل ونقل ریلی و هوایی توجه خاص کردند و همه بخش ها در کنار هم در حال توسعه است در حال حاضر یک وزیر جوان در کابینه داریم. کابینه گاهی تصمیمات شجاعانه و گاهی باید تصمیمات همراه با تجربه و دقت بگیرد در حال حاضر این کابینه چنین شاخصه هایی را دارد. وزارت تعاون هم با وزارت بهداشت کاملا هماهنگ است و مصمم هستند که طرح توسعه سلامت را پیش ببرد .

جهانگیری در رابطه با گزینش وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: خواسته از ما این بود که وزیر آموزش و پرورش را از بدنه همان شرکت گزینش کنیم که به حمدالله همین هم شد.

او افزود: برنامه های ما در جهت اقتصاد مقاومتی سرشار از نکات مثبت است .

جهانگیری با اشاره به شاخصه سوم این کابینه که پاسخگویی است گفت: این وزرا از نقد نمی ترسند از مورد پرسش قرار گرفتن هراسی ندارند در برابر مردم و مجلس باید پاسخگو باشند ما از نقد منتقدین استقبال می کنیم و اعتقاد داریم راه موفقیت و توسعه کشور تفاهم و همراهی است این طور نیست که بگوییم این کابینه هیچ مشکلی ندارد ولی باید در کنار هم نقاط قوت خود را تقویت و نقاط ضعف را از بین ببریم انشاءالله با رای اعتماد خوبی که از سوی شما نمایندگان مجلس می گیریم به مانند انتخابات سرمایه ای بشود جهت تلاش بیشتر.

۱۵:۴۱

کواکبیان: بعضی نمایندگان فکر می کنند در خطبه های نماز جمعه صحبت می کنند/ آیا رهبری حکم یک دولت سکولار را تنفیذ کردند؟

مصطفی کواکبیان در موافقت برنامه های دولت دوازدهم در صحن علنی مجلس با اشاره به گفته بعضی از نمایندگان که مخالف برنامه صحبت کردند گفت: بعضی فکر می کنند که در خطبه های قبل از نماز جمعه صحبت می کنند. اینجا مجلس است و باید حول محور برنامه بحث کنند. این که می گویند برنامه ها سکولار است یا معنی سکولار را نمی دانند و یا این که اینها در جهت بیانات رهبری نوشته شده است را نمی دانند.

نماینده مردم پایتخت کشور عزیزمان ایران در مجلس شورای اسلامی گفت: همین چند روز پیش رهبری حکم ریاست جمهوری رییس جمهور را تنفیذ کرد. یعنی ایشان یک دولت سکولار را تنفیذ کردند؟ دولت تا به امروز به خوبی و برنامه محور عمل کرده است و برنامه های دولت عموما براساس مصوبات مجلس بوده هست. آیا ما در مجلس برنامه های سکولار تصویب کرده ایم.

او افزود: دولت در حوزه فرهنگ به خوبی عمل کرده است و نمی خواهد که با یک دید امنیتی کارها را انجام دهد. فرهنگ باید با مردم و نظام هماهنگ باشد و تمام تلاش دولت هم همین است.

عضو فراکسیون امید با اشاره به زیاد کردن قیمت سرمایه گذاری خارجی در کشور گفت: ما خودمان در مجلس تصویب کرده ایم که هر سال باید ۷۵ میلیارد سرمایه خارجی در کشور جذب شود. این که بعضی دوستان می گویند آیا با خارجی ها قرارداد بسته شده است است عجیب هست. بحث من این است که اگر می گوییم برجام بد است باید ولایت مدار باشیم لیکن رهبری در راس نظام برجام را قبول کرده هست. چطور ایشان گفتند سند ۲۰۳۰ را بردارید که برداشته شد اگر با برجام مخالف بودند می گفتند بی برجام.

او خاطرنشان کرد: شخصیتی مثل ظریف مانند سردار سلیمانی پا به پای هم در جهت اهداف نظام حرکت می کنند. این که وزیر زن معرفی نشده است به خاطر فشارها از جانب بعضی احزاب نبود.

کواکبیان تاکید کرد: تلاش دولت در بخش تحول سلامت و دیگر بخش ها مناسب است و من به آن افتخار می کنم. باید به مسایل دیگر هم توجه کرد ما ۳۰۰ نفر گردش نخبگان داشتیم که باید به آن توجه کنیم.

۱۵:۲۵

لاهوتی: باید تا سال ۱۴۰۴ ، ۲۰ میلیون گردشگر وارد کشور کنیم/ صعنت گردشگری باید احیا شود

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در موافقت با کلیات کابینه دوازدهم در صحن علنی مجلس با بیان اینکه ابتدا نیاز است یک اطلاعات کلی از اوضاع کشور داشته باشیم، گفت: دوستان شما در جریان هستید که در امر آموزش در میان ۲۰ کشور منطقه رتبه ما ۱۶ است و در سطح جهانی در میان ۱۳۸ کشور رتبه ما ۹۲ است که باید نسبت به این امر اقداماتی صورت بگیرد.

او ادامه داد: علی رغم تلاش های بسیار وزیر بهداشت در ۲۶ کشور منطقه، رتبه ما ۱۱ و در دنیا از میان ۲۱۰ کشور ۱۹ است.

نماینده مردم لنگرود در دهمین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جمعیت روستایی ما در حال کم کردن هست، گفت: جمعیت شهری ما در ۲۶ کشور منطقه رتبه دوم را دارد و در ۲۰۷ کشور دنیا در جایگاه دوازدهم ایستاده هست. این آمار بسیار خطرناک است که باید آن را جدی بگیریم. اگر جمعیت روستایی ما کم کردن پیدا کند ما دیگر تولیدی در صنعت کشاورزی نخواهیم داشت.

لاهوتی ادامه داد: در میان ۲۱۳ کشور دنیا رتبه ما در میزان مصرف انرژی ۱۲ هست. در مبارزه با فساد ما در رتبه ۱۳۱ در میان ۱۷۶ کشور دنیا قرار گرفتیم. این آمار بسیار خطرناک است.

او خطاب به معاون اول مدیر جمهور گفت: اقتصاد مقاومتی به معنی کم کردن نگاه به واردات و زیاد کردن صادرات هست. آمارها نشان می دهد که صادرات ما ۱۰ درصد کم کردن پیدا کرده است.

نماینده مجلس دهم با اشاره به صنعت گردشگری و توصیه مدیر جمهور در ارتقای این صنعت گفت: امروزه گردشگری در دنیا رتبه سوم را در اقتصاد دارد. ما تا سال ۱۴۰۴ باید ۲۰ میلیون گردشگر وارد کشور کنیم که با توجه به زیرساخت های موجود این امر ممکن نیست.

لاهوتی ادامه داد: در بخش سرمایه گذاری خارجی نیز با پرسشها فراوانی روبرو هستیم که قطعاً می تواند در درازمدت جهت کشور ما خطرناک باشد.

۱۵:۱۰

هزارجریبی: هنگامی که وزرا رای اعتماد گرفتند، به وعده ها عمل کنند

نبی هزار جریبی نماینده گرگان و آق قلا در موافقت با کلیات برنامه کابینه دوازدهم با تقدیر از حماسه مردم در انتخابات شوراهای شهر و دِه و ریاست جمهوری گفت: در این انتخابات بیش از ۴۰ میلیون نفر شرکت کردند و این افتخار را به رییس جمهور اعطا نمودند که در جهت منافع ملی کوشا باشد. آقای روحانی در این برهه با رای قاطع مردم و تنفیذ حکم به وسیله مقام معظم رهبری رییس جمهور آحاد ملت اسلامی اعم از شیعه و سنی و اصلح طلب و اصولگرا هستید و نشانه باید خدمت خالصانه باشد.

او با اشاره به شرایط کشور در حوزه اقتصادی گفت: متاسفانه در بحث صنایع تبدیلی و حمایت از تولید داخل موفق نبودیم و جا دارد که دولت برنامه های مسجلی در این باره داشته باشد و از قاچاق کالا، ارز و مبارزه با مافیای اقتصادی که شرکت یافته و ریشه دار هستند، جلوگیری کند.

هزارجریبی با اشاره به موفقیت آمیز بودن طرح تحول سلامت گفت: دولت باید به اشتغال پایدار جوانان که دغدغه مردم است توجه داشته باشد و کابینه تازه نیز باید بتواند با روش توسعه ای جوانان را به آینده امیدوار کند. همچنین از دیگر برنامه های دولت باید بکار گیری زنان و اقوام در ارکان اجرایی نظام باشد.

نماینده مردم گرگان با بیان اینکه باید به NGO ها و شرکت های مردم نهاد خصوصا بازیگران و صورت های معروف که هدفشان خدمت به دولت است توجه داشت، تصریح کرد: توجه خاص به قومیت ها و برقراری عدالت از جمله ترک و کرد و بلوچ که جهت نظام شهید دادند مهم هست. همچنین باید توازن در تقسیم ثروت در همه نقاط کشور را مد نظر داشته باشند متاسفانه در استان های حاشیه ای فقر و بیکاری بیداد می کند امیدواریم هنگامی که وزرا رای اعتماد گرفتند به وعده ها عمل کنند.

هزارجریبی راجع به سیاست خارجی دولت دوازدهم با تقدیر از ظریف گفت: خوشبختانه آقای ظریف در دولت یازدهم مراودات خوبی را داشته و امیدوارم در دولت تازه این مراودات ادامه یابد. خوشبختانه در حوزه امنیت ملی و توان دفاعی تلاش خوبی را داشتیم؛ جوانان نخبه و فداییان ما در صنایع نظامی و توسعه صنعت موشکی کارها موثری داشتند و از نیروهای امنیتی و سربازان گمنام امام وقت که سنگ تمام گذاشتند، تقدیر می کنم.

او با اشاره به مشکلاتی که در حوزه علم و فناوری وجود دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه مسئله عدم تناسب آموزش با نیازهای کشور دیده می شود. در خیلی از ارگان های دولتی افراد به صورت تخصصی جذب نشدند و الان به نیروهای متخصص نیاز داریم ولی به علت بار مالی دولت نمی تواند این افراد را جذب کند. جذب نیرو باید براساس ضوابط و شرایط باشد نه روابط.

نماینده گرگان و آق قلا راجع به محیط زیست گفت: محیط زیست امانتی است که باید به آیندگان برسانیم برداشت های بی رویه در جنگل های شمال فجایعی به بار آورده و سیل اخیر نیز دستاورد همین فجایع است.

۱۴:۵۴

پزشکیان: حدود ۹۰ درصد وزرای پیشنهادی رای اعتماد می گیرند/ جامعه میل به به عوض کردن مداوم مدیران دارد

مسعود پزشکیان در حاشیه نشست علنی مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران راجع به میزان هماهنگی جهت گیری وزرای پیشنهادی با اهداف و شعارهای رییس جمهوری در انتخابات عنوان کرد: مسئله ما این است که مدیرانی برنامه محور نداریم و یا اینکه از ابتدا عادت به اجرای برنامه نداشته ایم.

او با اشاره به نحوه اجرای برنامه توسعه ای سوم، چهارم و پنجم خاطرنشان کرد: این مسئله در برنامه های توسعه ای سوم، چهارم وپنجم قابل مشاهده است و علت اینکه مدیران برنامه ها را به خوبی عمل نمی کنند این است که آنها سلسله مراتب را طی نمی کنند و براساس تجربه گزینش نمی شوند و بعضاً تجربه، مهارت، آگاهی و درک مورد نیاز را ندارند.

نایب مدیر مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با این حال هنگامی که مدیران این دست از تجربیات را به دست می آورند جابجا می شوند و به خوبی از آنها استفاده نمی شود.

عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: جامعه میل به به عوض کردن مداوم مدیران دارد ولی این اوضاع مسئله زا است.

او در آینده نگری میزان توفیق دولت و کسب رای اعتماد مجلس اعلام کرد: آینده نگری می شود ۸۰ تا ۹۰ درصد وزرای پیشنهادی رای اعتماد بگیرند.

نایب مدیر مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری راجع به تیم اقتصادی دولت نیز گفت: تیم اقتصادی این دولت نسبت به دوره یازدهم عوض کردن چندانی ندارد و تنها مردها نعمت زاده و طیب نیا عوض کردن کردند که آقای طیب نیا فردی باسابقه و علمی بود و به نظر می رسد حضورش در دولت به عینه تمام شد. بماند که علت این عوض کردن را باید از دولت بپرسیم.

او گفت: به طور کلی اگر تیم اقتصادی قبل معرفی می شد و نقاط ضعف اصلاح می شد بهتر از این بود که افرادی تازه گزینش شوند و بعد از چهار سال بار دیگر بررسی کنیم که اشتباهات در کجا بوده است.

پزشکیان خاطرنشان کرد: این رویکرد با این فرض انجام می شود که پیش فرضمان این است که جهت حل پرسشها باید مدیران را عوض کردن دهیم. در حال حاضر در سطح منطقه ای و داخلی با مشکلاتی روبرو هستیم که جهت حل آن باید با هماهنگی زیاد اقدام کنیم و با دعوت از کارشناسان در جهت برطرف پرسشها استفاده کنیم.

پزشکیان تاکید کرد: اگر چالش ها را اصلاح نکنیم طبیعتا موفق نخواهیم شد. این پرسشها به مدیریت صحنه برمی گردد و اینکه چقدر مسئولان در راس قوا، حوزه های علمیه، روحانیت و دیگر ارگان ها مهارت مدیریت را داشته باشند تا جامعه را به زیاد کردن وحدت و هماهنگی و همکاری زیاد تشویق کنند. هماهنگی ای که در حال حاضر وجود ندارد و صرفاً منتظریم یک نفر عیب بگیریم تا او را تخریب کنیم.

عضو فراکسیون امید مجلس یادآور شد: در مورد اوضاع اقتصادی اگر وزیر اقتصاد علامه هم باشد نمی تواند در محیط پرتنش برنامه های خود را پیش ببرد و اکنون این کار تیمی است که حرف آخر را می زند. تیم اقتصادی باید با هم هماهنگ باشند و مهم این است که این تیم تنها محدود به دولت نیست و متغیرهای سیاسی نیز در آن موثر هستند.

او در پاسخ به سوالی در مورد لابی نمایندگان با وزرای پیشنهادی اعلام کرد: این مسئله اتفاق جدیدی نیست و بیش از بررسی صلاحیت ها همواره نمایندگان مسائلی راجع به مباحث متفاوت مطرح می کنند و ابعاد متفاوت را بررسی می کنند.

نائب رییس مجلس در پاسخ به پرسش دیگری در مورد عدم معرفی وزیر پیشنهادی وزیر علوم تاکید کرد: بهتر بود که وزیر علوم هم معرفی می شد ولی حالا که اینطور نشده نباید به چالش تبدیل می شود. مهم این است که کسانی که گزینش می شوند سیاست های کلی و برنامه ها را اجرا کنند نه اینکه بعد از آنکه برگزیده شدند کاری به کارشان نداشته باشیم.

۱۴:۴۷

تاجگردون: یکی، دو نفر از وزرای معرفی شده است در معرض خطر هستند

غلامرضا تاجگردون در حاشیه نشست علنی صبحگاه امروز مجلس در جمع خبرنگاران در رابطه با بعضی حاشیه ها در مورد وزرای معرفی شده است به مجلس است؟ گفت: حرف هایی که در بیرون وجود دارد، در مجلس چنان مطرح نیست. از سویی، گاهی مسائلی اتفاق می افتد که قابل آینده نگری نیست مثل رای اعتماد به کابینه یازدهم و رای عدم اعتماد مجلس به آقای نجفی که ما آن را آینده نگری نمی کردیم.

او با بیان اینکه به نظرم یکی، دو نفر از وزرای معرفی شده است در معرض خطر هستند ولی باید تا روز آخر صبر کرد، اظهار داشت: جهت گیری کلی مجلس رای اعتماد به همه وزرای پیشنهادی هست. در بین نمایندگانی که سیاسی نگاه نمی کنند و نگاه کارشناسی به پرسشها دارند، بحث های اقناعی هم در جریان هست. به عنوان نمونه من به طرفداری از وزیری صحبت کرده بودم و امروز جمعی از دوستان مخالف راجع به ایشان با من بحث کردند. در مواردی من آنها را قانع کردم و در بعضی موارد هم آنها من را قانع کردند.

این نماینده مجلس ادامه داد: لابی ها و پرسشها منطقه ای هم در رای اعتماد نمایندگان تاثیرگذار است و لابی ها خیلی هم مذموم نیست.

تاجگردون درخصوص ترکیب اقتصادی کابینه دوازدهم تصریح کرد: من ترکیب اقتصادی دولت را متعادل تر و هماهنگ تر می دانم. فارغ از بحث اقتصادی، عنوان عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت قبل مطرح بود ولی در تیم کنونی، رییس جمهور هماهنگی را ارجح دانسته تا آنکه بخواهد سطح تخصصی را بالاتر ببرد.

او افزود: من نمی توانم بگویم آقای کرباسیان نسبت به آقای طیب نیا برتری دارد ولی رییس جمهور افراد را طوری گزینش کرده که با بخش مالی و پولی هماهنگ تر باشند.

۱۳:۴۱

ساعی: با تایید حداکثری کابینه، سهم خود را به عنوان نمایندگان ملت ادا کنیم

زهرا ساعی نماینده تبریز در جلسه رای اعتماد به وزرای کابینه دوازدهم در موافقت با کلیت برنامه دولت گفت: اقای دکتر روحانی و کابینه ارزش مشی اعتدالی را در دولت یازدهم به کار گرفتند و در گزینش کابینه فراجناحی در دولت دوازدهم آن را ادامه دادند و این اعتدال همان گفتمانی است که مردم آن را پذیرفته اند و باید با تایید حداکثری برنامه و کابینه سهم خود را به عنوان نمایندگان ملت ادا نماییم.

نماینده تبریز افزود: استمرار حرکت در مسیر توسعه باید منوط به تعامل باشد و آنچه در کابینه یازدهم شاهد بودیم و کابینه دوازدهم برخواسته از حس تدبیر رییس جمهور است این است که نگاه دولت در تدوین برنامه و سیاست ها از آزمون و اشتباه فاصله گرفته و وضع موجود شناسایی شده است تا هنجارها تبیین شود. واقعیت دلخراش حال حاضر کشور نادیده گرفتن نرم ها و هنجارهاست.

او افزود: آنچه اصالت دینی و ایرانی ما را خدشه دار کرده، آسیب های اجتماعی است و این مهم در دستور کار دولت قرار گرفته هست. خوشبختانه در برنامه دولت دوازدهم گام مهمیدر عوض کردن و تحول در دسترسی به آمارهای برداشته شده است و برنامه ها با رویکرد جز ءنگر و استقرایی تدوین شده است است.

او با اشاره به بحث پنجره جمعیتی و اینکه جمعیت یک موهبت است و این جمعیت را باید از ترساندن به وقت تبدیل کنیم، گفت: تمرکز بر عدالت جنسیتی، توجه به پنجره جمعیتی هست. باید زنان در مسئولیت های اقتصادی و اجتماعی نقش خود را ایفا کنند.

ساعی در رابطه با برنامه دولت در مسیر عدالت جنسیتی گفت: ریل گذاری در مسیرقطار توسعه پایدار وابسته به همکاری زنان و دختران در همه عرصه ها و زمینه ها هست؛ مطالبه گری زنان از کابینه دوازدهم در جهت تحقق نشانه گذاری دولت دوازدهم بود گرچه در کابینه دولت شاهد حضور زنان نبودیم ولی انتظار می رود به فراصت و هوشیاری زنان جهت ایجاد پایگاه سیاسی و اجتماعی توجه شود.

نماینده تبریز با بیان اینکه خوشبختانه رویکرد همه جانبه نگری در برنامه دوازدهم دولت به چشم می خورد، بیان کرد: در بحث پرسشها صندوق های بازنشستگی که عامه جامعه بازنسشتگان را از خود متاثر ساخته هست، انتظار و خواست مردم از دولت و مجلس این است که راهگشای هرچه سریعتر جهت خروج از این معضلات باشند و به صراحت در برنامه دوازدهم که شاخص توسعه هست، جای گیرد .

او با بیان اینکه عنوان توجه پایدارسازی دیگر صندوق ها مورد تایید واقع شود، اظهار داشت: دولت یازدهم زیرساخت های آن را در برنامه ششم گنجانده هست، بنابراین توجه به مطالبات کارگری در کشور و برطرف پرسشها و دغدغه های این قشر تنها با گزینش وزیر حاذق و با تجربه محقق می شود.

ساعی گفت: فرهنگ جامعه متاثر از سیاست کلان هست، در برنامه فرهنگی با رویکرد مستقیم حوزه سیاست تدوین شده است است که یکی از مهمترین نکات قابل توجه آن دولتی نمودن تصدی های بخش فرهنگی است که باید به آداب و فرهنگ اصیل اقوام ایرانی توجه شود .

او ادامه داد: اهمیت استفاده از ظرفیت بالای اقوام می تواند در تقویت و هویت ملی ایجاد همبستگی به خصوص خطه آذربایجان با ظرفیتهای بی بدیل بی نظیرش اثرگذار باشد

ساعی با بیان اینکه از جمله موارد در برنامه دولت دوازدهم نگاه پایدار و جلب همکاری مردمی هست، گفت: انتظار می رود در شرایط فعلی ناگزیر به ترسیم نقشه راه تاثیرگذار هستیم، اگرچه با برنامه ریزی دولت دوازدهم می توانیم با برنامه قدم برداریم و با تصویب هوای پاک حفاظت از محیط زیست حفظ تالاب ها تلاش هایی داشته باشیم که عنوان دریاچه ارومیه از موارد مورد توجه محیط زیست کشور و منطقه است که نیازمند عزم ملی و منطقه جهت حل معضل آن هستیم.

۱۳:۴۰

کوهکن: دولت در برنامه نویسی بر چشم انداز ۱۴۰۴ و قانون اساسی تاکید کند

محسن کوهکن پیش از ظهر امروز در مخالفت با کلیت رای اعتماد به هیات دولت در صحن علنی مجلس گفت: ماده ۲۰۶ آیین نامه مشمول بر دو بخش است که در مورد بخش اول رای گیری نمی شود ولی در بخش دوم یعنی درخصوص صلاحیت نمایندگان رای گیری می شود.

او با بیان اینکه در ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی مجلس گفته شده است است موافقان و مخالفان راجع به برنامه و خط مشی دولت و ترکیب هیات وزیران سخن می گویند، اظهار داشت: هیات رئیسه باید تدبیر کند تا موافقان و مخالفان در این حوزه ها ورود کنند. جایگاه مجلس، جایگاه رفیعی هست. اینکه در موافقت با یک طرح، نکاتی از آن را نوشته و آنها را بگوییم، ارزش مجلس را رعایت نکرده ایم. موافقان طرح نیز باید در موافقت با آن صحبت کنند و نگویند موافقیم ولی زنان در میان وزرا نیستند. این مسئله را باید مخالفان بگویند.

نماینده مردم لنجان در مجلس با بیان اینکه موافقان و مخالفان طرح دولت، درخصوص کلمات و جملات برنامه توجه کنند، تصریح کرد: جامعه عقلانی و اسلام رحمانی کلماتی هستنند که ما هم آنها را قبول داریم ولی کلمه انقلابی بودن دیده نمی شود.

کوهکن افزود: بحث حقوق شهروندی، در قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته شده است است و باید به همه آن اصول توجه کنیم. باید به اصول ۲۸ و ۲۹، حق تامین اجتماعی، حق مسکن، حق ارتقا و حتی اصل ۸ قانون اساسی هم توجه شود. خبری از این پرسشها در این طرح نیست. به بعضی از پرسشها اشاره شده است ولی آن پرسشها کالبدشکافی نشده اند.

او با اشاره به پرسشها وزارت آموزش و پروش خاطرنشان کرد: زمانی که در کشور انقلاب شد، هفت میلیون دانش آموز در کشور وجود داشت که سالی یک میلیون به آن اضافه می شد. به همین خاطر، سالی ۳۳ هزار معلم استخدام و سالی ۳۳ هزار کلاس اضافه شد که در نهایت به ۲۰ میلیون دانش آموز رسیدیم ولی در سال های گذشته این تعداد به ۱۱ میلیون رسیده هست.

این نماینده اصولگرای مجلس اضافه کرد: ۹ میلیون دانش آموز از آن ۲۰ میلیون کاسته شده است ولی بازهم در این باره بودجه می خواهیم و در طرح ها آورده می شود که از برنامه های دولت تامین اعتبارات آموزش و پرورش هست. به قول مدیر جمهور بودجه آموزش و پرورش طی سال های گذشته به ۳۱ هزار میلیارد ارتقا یافته ولی نه معلم راضی است و نه اولیا.

کوهکن با انتقاد از برنامه وزرا ابراز داشت: در برنامه وزرا گفته نمی شود منابع ساخت و ساز که در کشور استفاده شده است و راکد مانده هست، چگونه می خواهند از آن استفاده کنند. هیچ جا گفته نشده از این منابع چطور باید استفاده کرد.

او ادامه داد: دولت هنگامی که برنامه و خط مشی می نویسد باید بر چشم انداز ۱۴۰۴ و قانون اساسی و قانون های دائمی کشور تاکید کند.

۱۳:۱۷

نعمتی: استفاده از زنان، جوانان و اقوام در دولت باید مورد توجه قرار گیرد/ کابینه معرفی شده است از افراد خدمتگذار و معتدل هستند

بهروز نعمتی در دفاع از برنامه کابینه معرفی شده است از سوی حسن روحانی جهت دولت دوازدهم، با بیان اینکه بدون شک کشور عزیزمان ایران کشوری است که تمامی امور خود را از راه انتخابات برگزار می کند، گفت: این آرزوی کشورهای همسایه است که انتخابات دمکراتیک داشته باشند. در طول ۳۸ سال گذشته ما هر سال یک انتخابات داشتیم.برخی از جریان های متفاوت تلاش داشتند جمهوریت و یا اسلامیت را از نظام ما بردارند ولی نظام ما همان است که امام (ره) فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کمتر.

عضو هیات رییسه فراکسیون مستقلین افزود: آقای روحانی با ۲۴ میلیون رای منتخب ملت کشور عزیزمان ایران شد و اکنون او رییس جمهور همه مردم شریف کشور عزیزمان ایران است .

نماینده مردم پایتخت کشور عزیزمان ایران با بیان اینکه تجربیات نشان داده که هر جا مردم و رای آنها وجود داشته اتفاقات بسیار مهمی افتاده هست، ادامه داد: در ایام انتخابات روحانی اعتدال را که یکی از شعارهای مهم اش بود مطرح کرد و امروز نیز کابینه ای را معرفی کرد که مجموعا از افراد خدمتگذار و معتدل هستند.

او افزود: اکثر عزیزانی که امروز معرفی شده است اند نقاط بسیار خوب و مثبتی دارند. آقای ظریف جز نفرات اول لیدر وزارت خارجه بوده و کارها او امروز ثمرات خوبی داده است.

نماینده مردم پایتخت کشور عزیزمان ایران با اشاره به اتفاقات در حوزه نفتی گفت: آقای زنگنه فردی زحمت کش و پرتلاش و جهادگری است که همه تلاش خود را به کار بسته تا اتفاقات خوبی بیافتد. مخصوصا قرارداد با توتال در چند ماه گذشته که البته ایشان باید بیش از این اقدام کنند. حفظ وزرای کارآمد باعث پیشرفت دولت می شود که یکی از خواسته های دولت یازدهم بود که در این دولت نیز استمرار دارد .

او در ادامه بیان کرد: ۹ فردی که از دولت گذشته به این دولت تازه آمده اند وظیفه ارزش سنگین تر است و زحمات بیشتری باید بکشند. ۹ وزیری که از مجلس رای اعتماد خواهند گرفت مخصوصا وزیر جوان ما باید با نشاط و امید کارهای کشور را پیش ببرند .

نعمتی خطاب به واعظی وزیر پیشین ارتباطات و فناوری گفت: با اجازه شما می خواهم بگویم تمامی زیر ساخت هایی که در وزارت ارتباطات اتفاق افتاد حاصل دسترنج آقای آذری جهرمی است .

او در ادامه افزود: وزارتخانه های سیاسی نیز در نوع خودشان تمام تلاش خودشان را به کار ببرند. حقوق شهروندی باید مورد توجه قرار بگیرد. وزارت کشور باید اقداماتی را در این زمینه انجام دهد تا افرادی که مسوول نیستند به نام نظام مشکلاتی را به وجود نیاورد.

این نماینده مجلس دهم تاکید کرد: در مجامع بین المللی کشور عزیزمان ایران در ارتباط با حقوق شهروندی بسیار مورد سرزنش قرار گرفته ما باید کاری کنیم که این فضا از بین برود .

او ادامه داد: صداهای ناکوکی از بعضی وزراتخانه ها مانند اقتصاد و سلامت به گوش می رسد که باید یک سیستم واحد در نظر گرفته شود .

نعمتی خطاب به روحانی عنوان کرد: بحث استفاده از بانوان فرهیخته و جوانان و اقوام و مذاهب یکی از مباحثی بود که باید مورد توجه قرار می گرفت. امروز کشور با ابرچالش هایی همچون اشتغال و بیکاری و مباحث متفاوت سیاسی گریبانگیر است که باید این معضلات بر طرف شود تا بهانه به دست به دشمن های انقلاب ندهیم.

۱۳:۰۰

عارف: مطالبه جوانان و تشکل های مردمی اجرای منشور حقوق شهروندی است/ عدم حضور وزیر زن از ایرادهای کابینه است

محمدرضا عارف در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی رییس جمهور به عنوان نماینده موافق کلیت کابینه صحبت کرد.

رییس فراکسیون امید مجلس ضمن تقدیر از مردم کشور جهت خلق حماسه و حضور موثر در انتخابات، از زهرا ساعی که وقتش را به او داد تقدیر کرد و گفت : خوشبختانه شرایط خوبی جهت دوره دوم کار آقای روحانی است.

عارف اظهار کرد: عملکرد خوب دولت اول و عوض کردن شرایط کاری در دوره دوم و همچنین همراهی و کمکی که روش مجلس دهم است از ظرفیت های این دوره است که دولت باید با اتکا به این شرایط دستاوردهای ارزشمندی داشته باشد.

رییس فراکسیون امید با تاکید بر اینکه روحانی می توانست گزینش های بهتری هم داشته باشد گفت: عدم حضور وزیر زن به طور خاص یکی از ایرادهای کابینه هست؛ ولی اصل کلیدی این است که دولت جهت انجام کار نیاز به همکاری و همدلی دارد؛ باید از دولت یک صدا شنیده شود و بخش های متفاوت هماهنگ عمل کنند. با این پیش فرض ترکیب دولت قابل دفاع هست.

او از برنامه ارایه شده است به وسیله روحانی تقدیر کرد و گفت: این برنامه بیانگر آشنایی دقیق دولت از پرسشها و اولویت های کشور هست. اگر به اصول و جهت گیری های مهم دولت که در شانزده بند گفته شده است بخواهیم اشاره کنیم توجه به مناقع ملی، تعامل سازنده با دنیا، رعایت حقوق شهروندی و پایدار سازی محیط زیست و سایر موارد نمایان گر جهت گیری خوب دولت در چارچوب اسناد بالادستی هست. این برنامه ها هم منطبق با سند چشم انداز و هم سیاست های کلی در اصل ۴۴ و هم برنامه ششم هست.

عارف خطاب به نوبخت خاطر نشان کرد : آنچه امروز ضرورت دارد و وظیفه شرکت برنامه و بودجه است و کمبودی که در دولت و برنامه وزرا احساس می شود، نداشتن شاخص های کمی هست. انتظار ما این است که شاخص های کمی ارزیابی هم به وسیله شرکت برنامه در چارچوب برنامه ششم تدوین شود.

نماینده مردم پایتخت کشور عزیزمان ایران با بیان اینکه بااهمیت ترین بخش در برنامه دولت بخش اقتصادی است گفت: جهت گیری مهم این بخش اصلاح ساختاری هست؛ ما در بخش اقتصاد اغلب با مشکلاتی روبه رو هستیم که در اقتصاد ریشه دارد. اصلاح اقتصادی جهت رشد مستمر و ضد فقر و دستیابی به حفظ ثبات اقتصادی هست. در این برنامه، توسعه بخش شخصی مورد تاکید قرار گرفته هست؛ این مساله امروز یک ضرورت است که به مفهوم واقعی به بخش شخصی بها داده شود.

او ادامه داد: زیاد کردن درون زایی اقتصاد و اصلاح ساختار انرژی بحث مهمی است که در برنامه وزرای انرژی بوده هست. اصلاح نظام بانکی کشور هم یکی از بخش های مهم هست. نظام بانکی ما در اوضاع دلواپس کننده ای هست. من نمی خواهم واژه تندتری به کار ببرم. در مجموعه برنامه ها، سیاست های کم کردن فقر را داریم. عوض کردن نظام ساختار مالیاتی نیز مهم هست. ما امروز با واقعیت فرار مالیاتی مواجه هستیم. انتقال نظام ارزی دو گانه به نظام ارزی شناور نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. این در دولت اصلاحات رخ داد؛ در دولت نهم هم چند سال ارز تک نرخی داشتیم و به هر دلیلی باطل شد. خواهش میکنم دوباره این مساله دنبال شود.

رییس فراکسیون امید در ادامه به بندهای دیگر برنامه دولت دوازدهم نیز اشاره کرد و گفت: اصلاح قوانین بازنشستگی، جذب سرمایه گذاری خارجی در برنامه دیده شده است است . ما هر سال حداقل 65 میلیون دلار سرمایه گذاری باید داشته باشیم. در بخش اجتماعی جهت گیری دولت مقابله با آسیب های اجتماعی هست؛ خوشبختانه با برنامه خوب دولت می توانیم امیدوار باشیم که چهار سال آینده اوضاع بهتری داشته باشیم.

عارف با بیان اینکه در برنامه اجتماعی دسترسی بدون تبعیض به خدمات اجتماعی و مدیریت آسیب های اجتماعی و مقابله جدی با آنها هم دیده شده است گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مدیریت فرایند آموزشی نیز دیده شده است هست. باید دغدغه آموزش و پرورش و دولت اجرای این سند باشد.

او به برنامه های دولت در بخش فرهنگی نیز اشاره کرد و گفت: واگذاری اغلب تصدی های بخش فرهنگ به بخش های غیر دولتی بخشی از این برنامه است.وعده ای هر لحظه به بازیگران و صورت های معروف داده می شود تشکیل و ایجاد نظام های صنفی هست. بند دیگر مردمی کردن فرهنگ و هنر هست.

رییس فراکسیون امید برنامه های سیاست خارجی را دارای جهت گیری خوب خواند و گفت: مقام معظم رهبری هم در مورد جهت گیری دولت جهت تعامل با دنیا صحبت های خوبی داشتند.دولت باید توسعه روابط با کشورهای همسایه و اسلامی را در دستور کار قرار دهد. بستر سازی جهت همکاری های دو یا چند جانبه اقتصادی هم دیده شده است است.

او افزود: مطالبه بسیاری از جوانان و نخبگان و تشکل های مردمی، اجرایی کردن منشور شهروندی هست. اگر نیاز به قانون است خواهش می کنم دولت با اولویت لایحه اش را به مجلس بدهد. اجرای سیاست دسترسی آزاد به اطلاعات مطالبه جدی هست؛ اگر به مقابله با فساد اعتقاد دارید راهی جز دسترسی آزاد به اطلاعات نیست.

نماینده مردم پایتخت کشور عزیزمان ایران خاطر نشان کرد: تدوین و اجرای قوانین شفافیت و تمرکز گرایی دولت از راهبردهای حیاتی هست. دولت باید تصدی ها را به بخش های غیر دولتی و استان ها بدهد. عدم مداخله دولت در امور فردی و شخصی و انسجام ملی میان اقوام ایرانی و تقویت دولت الکترونیک جهت مقابله با فساد از جمله برنامه های دولت هست. در بخش های امنیت ملی و توان دفاعی و محیط زیست احکام خوبی گفته شده است است .

عارف ضمن تقدیر از وزرای دولت یازدهم که جهت دولت دوازدهم معرفی نشدند، به حضور بعضی از اشخاص برجسته دولت قبل در کابینه تازه اشاره کرد و گفت: در میان وزرای تازه صورت هایی با سابقه ارزشمند و خوب دیده می شود. در مجموع اوضاع خوب است ولی اینکه در آستانه سال تحصیلی وزیر علوم معرفی نشده خوب نیست. خواهش می کنیم رییس جمهور هرچه سریعتر وزیر علوم را معرفی کند.

او در آخر گفت: ما نیاز به اتاق فکر داریم تا در قالب اتاق فکر یا شورای عالی مرکب از بخش شخصی و غیر دولتی و دانشگاه ها بتوانیم مصوبه ها را اجزایی کنیم. باید تلاش جدیدی جهت از بین بردن سیستم رانتی و جذب سرمایه گذاری خارجی و محوری جهت تامین منافع ملی داشته باشیم.

رییس فراکسیون امید اظهار کرد: در صحبت های آقای روحانی هم بود که باید جدی تر در خصوص مساله زنان و جوانان عمل کرد. ما در این راستا با وزرا صحبت هایی داشتیم و همه بدون شک با این مساله موفق بودند.

۱۲:۵۲

فرهنگی: کابینه پیشنهادی تفاوت چندانی نکرده است/ روحانی جهت جلب آرا، از روش های دوستانش در سال ۸۸ بهره برد

محمدحسین فرهنگی پیش از ظهر امروز در مخالفت با کلیت برنامه کابینه دوازدهم در صحن علنی مجلس گفت: موافقت یا مخالفت با کلیت کابینه به معنای موافقت یا مخالفت با وزرا نیست به طور مثال من در موافقت با بعضی از وزرا عضویت کرده ام.

او با بیان اینکه کابینه معرفی شده است تفاوت چندانی با کابینه قبلی ندارد، اظهار داشت: کابینه قبلی، کابینه موفقی در زمینه های مهم و اساسی کشور نبود. در حوزه اشتغال تحول خاصی رخ نداد. در حوزه مسکن اتفاقی ایجاد نشد. در مبارزه با فساد گام موثری برداشته نشد. در انضباط موسسات مالی مانند کاسپین قدم های موثری برداشته نشد. روش های تنگ نظرانه سیاسی در بخش های متفاوت حاکم بود و به غیر از موارد خاصی، شاهد تحولی خاصی در کشور نبودیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس افزود: جهت برطرف محرومیت گامی برداشته نشد. عمران در کشور تعطیل شد. رکود بیداد کرد. فرهنگیان که وظیفه آموزش مدیران آتی کشور را برعهده دارند، از شرایط معیشتی خود ناراحت هستند. این پرسشها موجب شده است تا تاثیر رای خود را در قالب ۱۶ میلیون رای داده شده است به رقیب و 15 میلیون فردی که در انتخابات شرکت نکردند، نشان داد.

فرهنگی مدعی شد: از سویی، مدیر جمهور در جلب آرا براساس همان روش هایی استفاده کرد که دوستان ارزش در سال ۸۸ از آن بهره بردند.

او خطاب به مدیر جمهور تصریح کرد: هنوز بعضی از دوستان شما از آن حوادث تلخ حمایت می کنند و مدیر جمهور نیز از آنها حمایت می کند و مشورت می گیرد. پول پاشی در انتخابات از جمله روش هایی بود که از آن استفاده شد و بعضی از مسئولان علی رغم صراحت قانون، مصاحبه و بیانیه می دادند.

این نماینده اصولگرا با بیان اینکه اکنون که از وقت انتخابات گذشته هست، بعضی مسئولان همان روش ها را ادامه می هند، خاطرنشان کرد: مانع ارتقای هیات علمی ها می شوند، کارمندان را تبعید می کنند و آنها از مسئولیت ها برکنار می کنند. ما امیدواریم این روش ناپسند که روش کشورهای عقب مانده هست، متوقف شود.

فرهنگی با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت تفاوت چندانی نکرده است بعد ما نباید شاهد تحول جدی باشیم، ابراز داشت: گرفتاری های حوزه مسکن ادامه خواهد داشت، پرداخت بالاتر از کارخانه به هواپیماهای خریداری شده است استتمرار می یابد و عدم تحقق تحول در بافت شهرها و عنوان حاشیه نشینی، دورنمای خوبی به ما نمی دهد.

او اضافه کرد: بی برنامگی در بخش اشتغال استمرار می یابد و من نمی دانم عدد ۹۵۰ هزار شغل در سال از کجا آمده هست. جدول یک برنامه ششم قیمت بیکاری را ۱۲ درصد درج کرده که هر سال هشت درصد به آن اضافه می شود که بیانگر رشد بیکاری در هر سال هست. این رشد بیکاری هر سال ۳۰۰ هزار شغل را مشمول بر می شود بنابراین هر سال یک تا ۱.۵ میلیون نیروی کار به کشور اضافه می شود بعد برنامه ریزی های جهت ایجاد اشتغال باید حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار شغل باشد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی با بیان اینکه امیدواریم شرط رهبری در مراسم تنفیذ در برنامه های دولت دیده شود و آن اجرای برنامه ششم توسعه هست، عنوان کرد: مدیر جمهور برنامه ششم توسعه و احکام دائمی توسعه را ابلاغ نکرد و مدیر مجلس آن را ابلاغ کرد.

فرهنگی با بیان اینکه رهبری گفتند که برنامه بسیار مهم است و دولت براساس آن حرکت کند، یادآور شد: التزام به آن برنامه ها می تواند بعضی از کاستی ها را جبران کند و در این چارچوب، مجلس نیز در طول اجرای برنامه ششم احکام را نظارت می کند.

او ادامه داد: نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می دهند و بخش عمده ای از آنها را مدیران و کارکنان دولت تشکیل می دهند. بانوان نیمی از فارغ التحصیلان راشامل می شود که مورد توجه قرار نگرفته اند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه امیدواریم در وقت باقی مانده این مسئله حل شود، بیان کرد: میانگین سنی کابینه تفاوت چندانی نکرده است که امیداریم با تلاش های فراوان این نقیصه جبران و شاهد تکرار آن کابینه خسته نباشیم. امیدواریم جریان های سیاسی پشت پرده کابینه و مدیر جمهور نتیجه های کار را بپذیرند.

فرهنگی با بیان اینکه در خصوص دریاچه اورمیه شاهد اتفاق خاصی نبوده ایم، گفت: مسئول آن را به کار گمارده اند و ما نمی دانیم این کار چه نتیجه ای را جهت دیگر تالاب ها و دریاچه ها به همراه دارد.

او اضافه کرد: توصیه بعدی درخصوص استفاده از اهل سنت و جوانان است که امیدواریم با برطرف شدن ضعف ها و مقابله با تهدیدها این پرسشها حل شود و توجه به قومیت ها و فرهنگ و زبان آنها دوره آتی را موفق کند.

این عضو هیات رئیسه مجلس افزود: امیدواریم به انتظارات عمومی پاسخ داده شود و این کار موجب دلگرم شدن آنهایی که رای دیگری داشتند یا درانتخابات شرکت نکردند، شود و آنها را به مسیر آینده امیدوار کند.

فرهنگی در آخر تاکید کرد: همه ما در یک عنوان متفق القول هستیم و آن انتظار، ایجاد تحولات مثبت در حوزه های متفاوت است.

۱۲:۴۲

کامران: طرح استاد-شاگردی در دولت دهم با شکست مواجه شد

حسن کامران نماینده اصفهان در مخالف با کلیت برنامه وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم اظهار کرد: رییس جمهور طرح مهارت آموزی و کارورزی را از برنامه های وزیر کار دانستند. در دولت دهم چیزی به عنوان استاد شاگردی مطرح شد و با شکست روبرو شد بعد همان طرح را به اسم دیگری آوردند که دیوان عدالت آن را رد کرد ولی امروز به اسم طرح مهارت آموزی آمده است.

او با تاکید بر امنیت شغلی گفت: ضرر این طرح این است که از کارگر بدون و بیمه امنیت شغلی استفاده می کنند و بعد از مدتی اخراج می شوند. تامین اجتماعی در دولت رشد ۵۰ درصدی داشته هست، متاسفانه هر دولتی که روی کار می آید تامین اجتماعی حیات خلوت آن بوده و معوقات آن ها پرداخت نشده است.

نماینده مردم اصفهان با اشاره به عدم پرداخت معوقات بیمه ها به بخش درمان تصریح کرد: ۴۵ ماه است که ۱۳ استان هزینه های درمان ارزش را از بیمه ها نگرفتند در حالی که این بودجه موجود بوده و در صندوق پول واریز شده است است و به بانک سامان داده شده است که بعد مفقود شد و وزیر باید پاسخگو باشد.

او خاطرنشان کرد: گفته می شود جهت همسان سازی پول برنامه ششم را قانون کردیم ولی هر بار که میان کارگران می رویم کارگران داد و فریاد می کنند که البته حق هم دارند.

کامران راجع به وام های پرداخت شده است به این شرکت گفت: اعتقاد دارم باید مشخص شود که چقدر وام گرفته شده است که ۶ هزار میلیارد تومان سود آن است در حالی که یکی از بحث های اشتغال سرمایه گذاری هست. صندوق ها جهت کارگران در نظر گرفته شده است بود که در حال حاضر به کارمندان پرداخت می شود.

او با تاکید بر رعایت حقوق شهروندی گفت: متاسفانه وزارت کار با هیچ یک از نهادهای کار مشورت ندارد و آنها را در جلسات راه نمی دهد. سند ملی شایستگی کار نیز روی زمین مانده است.

۱۲:۱۹

فلاحت پیشه: با کلی گویی نمی توان مملکت را اداره کرد/ اگر امروز متعهدانه عمل نکنیم، فردا سیل پرسش از وزرا سرازیر می شود

حشمت الله فلاحت پیشه در مخالفت با کلیت برنامه های ارائه شده است از سوی روحانی جهت دولت دوازدهم با بیان اینکه اگر این برنامه ها رای بیاورد در ثواب آن سهیم هستیم و همینطور شریک جرم آن هستیم، گفت: عالی ترین اصل در تفکیک قوا ماندن بر سر تعهدات هست. باید بر سر مشترکات به توافق برسیم .مجلس و دولت باید خودشان را متعهد کنند که در اجرای برنامه های کلان به خوبی اقدام صورت بگیرد.

او خاطرنشان کرد: اگر امروز به شکل متعهد اقدام نکنیم، فردا سیل تذکرات و سوالات سرازیر می شود آن وقت مجلس باید تمام وقت خود را به سوالات وزراء بپردازد .

فلاحت پیشه خطاب به مجلس گفت: دولت وارث همه گذشتگان و چهارسال پیش خود هست. برنامه ششم توسعه که آقای لاشکی راجع به آن سخن گفتند به طور کلی است و جایی جهت تعهدات نگذاشته است ما می گوییم سالی یک و نیم میلیون شغل باید ایجاد شود که ۳۰۰ هزار شغل آن جبران گذشته است یا به عنوان نمونه می گوییم عدالت اجتماعی برقرار شود با این کلی گویی ها نمی توان مملکت را اداره کرد .

او ادامه داد: عزیزان من مسئله مهم در وهله اول همان صفحه ۵۲ است که گفته ام. یعنی حرکت به سوی دولتی توسعه گرا که من از همین نگرانم دولت توسعه گرا بعد از جنگ تحمیلی و با الگوبرداری شرق آسیا مطرح شد که ما شرایط کشور ما مطابقت ندارد .

نماینده اسلام آباد غرب در دهمین مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه ششم توسعه و شخصی سازی در این برنامه گفت: ما می خواهیم به سمت شخصی سازی گام برداریم اقدامی که در دهه ۷۰ و ۸۰ بی ثمر ماند و حتی رییس جمهور کنونی تحت عنوان خصولتی یاد می کند یعنی تعهداتی را از سر خود باز می کند که می تواند منشا رانت شود.

او در ادامه افزود: ما در زمینه بانک ها مسئله داریم هنگامی که کلی حرف می زنیم کار به اینجا می رسد فراریان بزرگی با استفاه از تسهیلات بانکی به کار خودشان ادامه می دهند ولی جوانان در وام ازدواج خود مانده اند و کشاورزان نمی توانند وام بگیرند ما برنامه روشنی نداریم .

فلاحت پیشه با اشاره به برنامه وزرای پیشنهادی گفت: آموزش و پرورش وزارتخانه بسیار بزرگی است من در گذشته هم گفته ام آیا ژنرال ها را جهت آموزش و پرورش معرفی نمی کنند و کسانی، به آسانی بر سر کار می آیند.

او ادامه داد: رییس جمهور گفت ما می خواهیم واسطه ها را از بین ببریم باید بگوییم واسطه ها روز به روز زیاد شده است اند که کشور به این روز افتاده است.

این نماینده مجلس خطاب به وزرای حاضر در منزل ملت گفت: فرهنگ مهمترین اصل است که ما به آن به درستی نپرداخته ایم.

فلاحت پیشه در خاتمه عنوان کرد: مساله مهم در جریان سیاسی کشور تحزب است احزاب زیر پای جناح های سیاسی له شده است و به همین علت است که ما فضای روشنی نداریم.

۱۲:۱۱

ابطحی: تیم فرهنگی و تیم سیاسی دولت با هم همگون نیستند/ بحث ما شکستن حصار مدیریت در کشور است

محمدجواد ابطحی در مخالفت با کلیت کابینه دولت دوازدهم در جلسه علنی امروز مجلس گفت: آقای لاشکی قانون برنامه ششم باید اجرا شود و این برنامه ای که نوشتند و دستشان درد نکند، انشاء خوبی هست. اگر می خواهند اجرا شود باید به قانون توجه کنند؛ دولت چه عزمی جهت اجرای برنامه ششم دارد که مانند برنامه پنجم توسعه نشود؟

او با بیان اینکه هیات وزیران فقط در این جلسه رای اعتماد نمی گیرند بلکه مدیران و زیردستان هم درمعرض رای هستند گفت: هماهنگی بین مدیران و وزراء را نباید نادیده گرفت.ترکیب وزیران ترکیب مکرر است و آقای روحانی می گوید تحت فشار نبوده اند ولی اخبار فشار جریان اصلاحات و اعتدال را داریم .

نماینده مردم خمینی شهر افزود: ما جهت عدالت چه کردیم؟ چقدر ثروتمندان از بین بردن شده است اند؟ سالها از نسل جوان طفره رفتند. اکنون بحث جوانگرایی نیست بلکه بحث شکستن حصار مدیریت در کشور براساس الیگارشی فامیل بازی و شایسته سالاری هست.

ابطحی با اشاره به صحبت های رییس جمهور مبنی بر اینکه واکنش‌ها باید اعتدالی و مودبانه باشد گفت: دولت اقای روحانی روند گراست نه توسعه گرا یعنی به دنبال حفظ اوضاع موجود هستند و در زمینه اقتصادی کابینه عوض کردن اساسی نداشته و این چینش نشان می دهد که روند قبلی ادامه پیدا می کند.

او ضمن انتقاد از واردات کالا از چین گفت: واردات از چین، دولت روحانی را به رتبه اول دولت ها تبدیل کرده است و شرکت های وابسته به وزارت نفت قراردادهایی بستند که لوله وارد کنند و در بخش مواد غذایی وزیر راه بزرگترین کترینگ خاورمیانه را با شرکت اتریشی منعقد کرده است.

ابطحی ادامه داد: وعده های دولت محقق نشده و شاهد کم کردن تولید بوده ایم و فقر و بیکاری در مردم و تحصیلکردگان زیاد کردن یافته است.

نماینده مخالف کلیت کابینه با اشاره به وزیر امور خارجه، گفت: اقای ظریف می خندند. من به ایشان می گویم اگر به جای شما یک اقتصاددان را می آوردند بهتر بود. لذا هر چه به شما می گوییم به سرمایه گذاری خارجی اشاره می کنید.

او ادامه داد: هر سال ۵۰ هزار هکتار به بیابان های کشور اضافه می شود و ۲۴ استان در معرض ریزگرد هستند.اهواز رتبه اول الایندگی جهانی را به خود تخصیص داده شده است داده است و همچنین کشور عزیزمان ایران رتبه نخست فرسایش خاک را از آن خود کرده است.

او در آخر تاکید کرد: تیم فرهنگی و تیم سیاسی دولت با هم ناهمگون هستند و با این تیم نمی توان پرسشها را حل کنید.

۱۲:۰۵

بت کلیا: دولت، مردمی شدن پرسشها فرهنگی را دنبال می کند/ اعلام حمایت اقلیت های دینی از دولت روحانی

یوناتن بت کلیا پیش از ظهر امروز در موافقت با کلیت برنامه کابینه دوازدهم در صحن علنی مجلس گفت: همکاران عزیز به جای شما، من و این و آن، ما باشیم چراکه لیاقت ما این هست. دولت دوازدهم تشکیل می شود تا با ادامه سیاست های دولت تدبیر و امید و اصلاح غلط های آن متکی بر شعار آزادی، آرامش، امینت و پیشرفت، راه طی شده است را تکمیل کند.

او با بیان اینکه از طرف نمایندگان دیگر ادیان الهی مصرح و آشنا شده است در قانون اساسی حمایت اقلیت های دینی را از دولت روحانی اعلام می کنم، اظهار داشت: برنامه دولت دوازدهم براساس اصول مقبولی بنا شده است است که پایبندی به آن موجب می شود نگرش عمومی به دولت اصلاح شده است و نگاه مثبتی به حاکمیت ایجاد شود.

این نماینده مجلس با اشاره به برنامه های دولت در حوزه اقتصاد تصریح کرد: در حوزه اقتصاد ایران، برنامه های دولت دارای سه بخش اساسی هست؛ ایجاد ثبات متغیرهای کلان که در این باره، بسته اصلاح سیاست های پولی و ارزی ارائه شده است هست. کنترل بدهی های دولت و اصلاح نظام مالیاتی کشور هم مورد توجه دولت قرار گرفته است که درخواست دیرینه بخش شخصی هست. همچنین اصلاح صندوق ها در این دولت مورد توجه قرار گرفته شده است است.

بت کلیا افزود: در بخش دوم، رشد بلندمدت و مستمر نشانه گیری شده است است که راه آن، حضور بخش شخصی و برون گرایی مورد لحاظ قرار گرفته هست. استمرار درون گرایی دیگر ممکن نیست و راهی جز برون گرایی و حضور در مسابقه های جهانی نداریم. این برنامه تک بعدی نیست و در این حوزه اصلاح سیاست های کار، کم کردن فقر و اصلاح سهام عدالت مطرح می شود. این مجموعه، مجموعه جامعی است که جوانب متفاوت در آن دیده شده است است.

او در رابطه با برنامه های اجتماعی دولت خاطرنشان کرد: در حوزه اجتماعی، دولت بحث آسیب های اجتماعی را مدنظر داده هست. توجه به زنان و کودکان طلاق، قربانیان انحرافات جنسی و حاشیه نشینی را در دستورکار داده هست. دولت می خواهد همکاری محلی را جهت حل پرسشها اجتماعی در دستورکار قرار دهد و از آن پشتیبانی ملی کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت ها تا پیش از این تصور می کردند می توان از مرکز پرسشها را مدیریت کرد، ابراز داشت: دولت در پرسشها اجتماعی تلاش هایی را جهت توانمندسازی زنان و دختران قائل شده است هست. حوزه بهداشت و درمان و صندوق های بازنشستگی دو اولویتی هستند که در حوزه اجتماعی بخش های آسیب پذیر جامعه را نشانه گرفته و می خواهد مانع از فرو رفتن آنها به زیر خط فقر شود.

بت کلیا با بیان اینکه در حوزه پرسشها فرهنگی، دولت تصمیم استراتژیکی را گرفته هست، عنوان کرد: دولت جایگزین متولی شدن در امور فرهنگی، مردمی شدن پرسشها فرهنگی را دنبال می کند. تمرکززدایی از پرسشها فرهنگی و حمایت از خلاقیت ها و هنروران را دنبال می کند. دولت درصدد است قانون خط مشی صداوسیما را مطرح کند.

او با بیان اینکه در عرصه سیاست داخلی همکاری فعال جامعه در مدیریت امور مدنظر قرار گرفته شده است هست، یادآور شد: جهت حل مشکلات، دولت به درستی سیاست ضدفساد و شفافی را در دست دارد. تعهد به حقوق شهروندی و زیاد کردن همکاری اقلیت ها، موجب برطرف موانع ذهنی جهت نقش آفرینی اقشار متفاوت می شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه دولت تنش زدایی، تقویت پیوندهای خارجی با همه کشورها به صورت عام و کشورهای منطقه را به صورت خاص در عرصه سیاست خارجی دنبال می کند، بیان کرد: دولت تلاش می کند با حفظ برجام از منافع اقتصادی بهره مند شود.

بت کلیا اضافه کرد: دولت جهت حل بحران سوریه و یمن تلاش می کند و درصدد است گفت وگوهای منطقه ای را احیا کند. در حوزه پرسشها دفاعی، بر تجهیز قوای نظامی و دفاعی تاکید شده است است که این مبتنی بر نگاه درست بر پرسشها منطقه ای است.

او با بیان اینکه در حوزه علم و فناوری دولت بر عدالت آموزشی را مورد تاکید قرار داده هست، گفت: دولت تلاش می کند محتواهای درسی را روزآمد کند. دولت تلاش می کند در حوزه فناوری، بنگاه های بزرگ را فناورانه کند

این نماینده مجلس با بیان اینکه استفاده از وقت های همکاری های بین المللی و برون گرایی دو گامی است که موجب تقویت علم و فناوری می شود، اظهار داشت: آقای روحانی از ابتدا خود را متعهد به محیط زیست اعلام کرده و در برنامه اعلام کرده اند تصویب هوای پاک، حفاظت از خاک و محیط زیست و تالاب ها را دنبال می کنند. دولت متعهد شده است همه پروژه ها ارزیابی زیست محیطی داشته باشند.

بت کلیا یادآور شد: در عرصه آب، تهدیدات جدی متوجه کشور است و دولت درصدد حکمرانی آب هست. تدوین قانون جامع آب، حفظ حق آبه ها، حراست از حوزه های آب ریز و استفاده از آب تصفیه شده است و آبخیزداری نیز در این باره از سوی دولت دنبال می شود. دولت تلاش می کند با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر همکاری عمومی را جلب کنند.

۱۱:۵۶

ساعت کاری مجلس در ایام بررسی رای اعتماد به وزرا مشخص شد/ جلسات تا ساعت ۱۹:۳۰ ادامه دارد

تغییر در ساعت کاری مجلس شورای اسلامی در ایام رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.

بر این اساس، مجلس شورای اسلامی در نوبت صبح از ساعت ۸ تا ۱۳ و در نوبت بعداز ظهر از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۹:۳۰ به بررسی صلاحیت نمایندگان معرفی شده است از سوی دولت خواهد پرداخت.

۱۱:۵۵

احمدی لاشکی: در تطابق برنامه وزرا با اسناد فرادستی، مغایرتی دیده نشد

قاسمی احمدی لاشکی نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت در موافقت با برنامه های رییس جمهور گفت: در استمرار حماسه پرشور ۲۹ اردیبهشت و بعد از برنامه تنفیذ و تحلیفی که برگزار شد، امروز رییس جمهور سریعتر از مهلت قانونی معرفی وزرا را برعهده داشت که از این بابت تقدیر می کنم. البته به عنوان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گله دارم چراکه در گذشته وزرا و مدیران از وزارت علوم گزینش می شدند ولی این بار چه شده است که معرفی وزیر علوم با توجه به وجود اساتید خبره به تاخیر افتاد.

او با بیان اینکه با کلیات برنامه کابینه دوازدهم موافقت دارد در پاسخ به یکی از مخالفان اظهارکرد: وزرا در این دوره نیاز به برنامه ندارند، چراکه در چند ماه گذشته برنامه پنج ساله ششم نوشته و تصویب شده است است و هر وزیری بیاید باید بر اساس این برنامه کار کند.

نماینده مردم نوشهر در پاسخ به نماینده مخالف دیگری گفت: گفته شد که رعایت پرسشها قانونی نشده هست. این کتابچه در اختیار معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی است و تمام برنامه های پیشنهادی وزرا با آن تطبیق داده شده است و اعلام شده است که هیچ مغایرتی با برنامه ها و اسناد فرادستی دیده نشده است و مبنا صرفا قانون است و خوشبختانه جهت دولت فصل الخطاب قانون است.

احمدی لاشکی تاکید کرد: نگرانی ما در حوزه اقتصاد و معاش مردم و بیکاری جوانان است من اعتقاد دارم دولت باید انتظارات مردم و تاکیدات مردم را در اولویت مهم خود قرار دهد. از همین رو در برنامه رشد اقتصادی فراگیر مستمر و اشتغال زا و ضد فقر قرار داده شده است که این بسیار مهم هست. همچنین انسجام فکری بین دولت معرفی شده است زیاد از قبل است و هماهنگی بیشتری در روش و شیوه اجرا وجود دارد آیا که از همان وزارت منزل ها نیروها معرفی شدند و همه آن ها کار را می دانند و کارشناس هستند البته این کفایت نمی کند. وزیر باید سیاست مدار هم باشد چراکه در هیات دولت مباحث عام نیز مطرح می شود ولی همین که وزرای متفاوت از بدنه همان وزارت منزل هستند باعث می شود بهتر بتوانند اظهار نظر کنند.

او ادامه داد: تا سال گذشته ۲۰ درصد از درآمد نفت باید به صندوق توسعه پرداخت می شد که در حال حاضر ۳۰ درصد باید پرداخت شود یعنی جهت آینده برنامه تعیین شده است هست. همچنین کنترل نوسانات قیمت ارز نیز از ۱۰ درصد زیاد شده است و خسارت بنگاه های تولیدی به وسیله دولت باید پرداخت شود و خوشبختانه طرح تحول سلامت نیز با همین اوضاع ادامه خواهد داشت.

۱۱:۴۶

فولادگر: میانگین سنی وزرا از دوره قبل زیاد است/ هیات دولت نتیجه مشورت با سران اصلاحات و اعتدال است

حمیدرضا فولادگر در مخالفت با کلیت برنامه کابینه دوازدهم گفت: باید دید آیا دولت ارزیابی دقیقی از برنامه چهار سال پیش خود دارد؟ آیا برنامه ۹۵ مبتنی بر این آسیب شناسی است؟ آیا کابینه با وعده های خود رییس جمهور هم خوانی دارد یا نه؟

او گفت: هیات دولت نتیجه مشورت با سران اصلاحات و اعتدال است این عزیزان باید مسئولیت چهار سال آینده را بپذیرند. منتقدان هم انتظار ندارند تیم از آنها تشکیل شود ولی انتظار دارند مسئولیت بپذیرند.

فولادگر در مورد بحث جوان گرایی گفت: غیر از وزیر ارتباطات میانگین سنی وزرای ۹۶ از دوره قبل زیاد هست. در مورد تحول گرایی غیر از یک جابه جایی در وزارت اقتصاد که آن هم از دوستان خوب اقای طیب نیا گزینش شده است ما تحول دیگری ندیدم.

این نماینده مجلس گفت: پنج ابر چالش به نام چالش های روبه روی نظام به وسیله مشاور رییس جمهور معرفی شد. من خواهش می کنم این کابینه را با توانی که جهت حل چالش های اشتغال، اصلاح نظام بانکی، صندوق های بازنشستگی، بودجه قوه مجریه و محیط زیست هست، تطبیق دهند. آیا معاونان و وزرا در این بحث هایی که گفته شد توانایی حل این ابر چالش ها را دارند؟

او ادامه داد: بحث دیگر عوض کردن گفتمان و سیاست زدایی از اقتصاد بود. ما می گوییم از دولت شروع شود. با منتقدان مهربان تر باشید و سینه باز کنید جهت حرف های منتقدان. خیلی از بحث های گفته شده است در تبلیغات انتخاباتی در برنامه های دولت هست. یادتان است در بحث اشتغال یک میلیون نفری که بعضی کاندیداها می گفتند شما می گفتند این یکی شعار پوپولیستی است.

فولادگر افزود : برنامه ششم هنوز خیلی از بخش نامه هایشان گفته نشده هست. اقتصاد مقاومتی در این برنامه جایگاه خیلی کمتری از آنچه باید می بود، دارد . قانونی سال ۹۴ تصویب کردیم که هیاتی تشکیل شود و از ظرفیت سه قوه جهت اقتصاد مقاومتی استفاده کند این هیات تا امروز تنها یک جلسه داشته است.

او در مورد مساله حمایت از تولید داخلی گفت: واردات ما زیاد شده است هست. یک سری شاخص های دیگر در مسابقه پذیری است کارهایی هم شده است ولی این هیات دولت و برنامه اقتصادی باید بسیار پر توان تر باشد.

۱۱:۳۸

صباغیان: برنامه وزرا نسبتی با برنامه ششم ندارد/ لایحه حقوق شهروندی را دنبال کنید

محمدرضا صباغیان بافقی در مخالفت با برنامه ارائه شده است مدیر جمهور در صحن علنی اظهار داشت: مخالفت بنده از این باب است که برنامه ارائه شده است نکات مثبت ندارد. ضمن اینکه تلاش ها و خدمات را نادیده نمی گیریم، ولی این برنامه می تواند بهتر و کامل تر باشد.

او افزود: آقای روحانی برنامه عقلانی و رحمانی، استفاده از جوانان، مبارزه با فساد را مطرح کردید که همه این اصول بسیار عالی و جزو اهداف و آرزوی همه ملت ها از جمله کشور عزیزمان ایران هست.

نماینده ابرکوه، بافق، مهریز درمجلس گفت: در حوزه سیاست امیدواریم با تحقق اساسی برنامه ها، کشور از گردنه پرسشها به خاص پرسشها اقتصادی عبور کند ولی احساس می شود برنامه اینگونه است که براساس آرزوی بزرگ و احساس تهیه شده است عقلانی نیست. به نظر می آید این برنامه ارائه شده است باید زیاد با برنامه ششم توسعه تطبیق داده می شد. ولی برنامه وزرا هم نسبتی با برنامه ششم ندارد.

او ادامه داد: ما می خواهیم بدانیم که در دولت اوضاع تورم چگونه است و در آینده چه برنامه ای دارید؟ می خواهیم بدانیم پرسشها در چه وضعیتی است و در برنامه مشخص شود که در چهار سال آینده به کجا می رسد؟ همانطور که نفت را با یک میلیون بشکه در روز آمار ارائه دادید، می خواهیم بدانیم فساد اقتصادی در دولت چگونه بوده و هم اکنون چه وضعیتی خواهد داشت.

صباغیان اظهار داشت: در زمینه برنامه بانکداری اسلامی می خواهیم بدانیم که چه اقداماتی انجام شده است هست. اکنون در چه وضعیتی هستیم و همچنین آمار و اطلاعات کودکان کار، زندانیان، کارتن خواب ها در اوایل دولت چگونه بوده و جهت آینده چه برنامه ای دارید و اوضاع صندوق های بیمه و آمار بیکاری چگونه است.

او گفت: می خواهیم بدانیم آمایش سرزمینی در دولت یازدهم چگونه بود و اکنون چه کارهایی صورت گرفته و مردم می خواهند نظارت بر قاچاق کالا و ساخت کالای داخلی را ببینند و جهت عملیاتی شدن آن دولت چه می کند.

او تاکید کرد: کارگران باید صاحبان مهم کار باشند و مردم می خواهند بدانند جهت کارگران در این چهار سال و در آخر چهار سال آتی چه اقداماتی در نظر دارید. لذا هنوز مشاهده می کنیم که قرارداد سفید امضا از کارگران گرفته می شود و حقوق حداقلی 400 و 600 هزار تومان پرداخت می کنند. جهت کارگران چه کرده اید ؟

نماینده مجلس دهم گفت: برنامه ها به طور کلی کیفی و آرمانی ارائه می شود و ما تقاضا داریم برنامه ها کمی باشد لذا برنامه ها مقایسه ا ی و نموداری نیست.

صباغیان در رابطه با حقوق شهروندی گفت: آقای روحانی جهت تحقق حقوق شهروندی لایحه حقوق شهروندی را دنبال کنید. صرف کلمات قشنگ و قشنگ قرار نیست اتفاقی بیفتد و جهت تقویت بخش شخصی و جلوگیری از فساد بخش شخصی را کمک گیرید ولی در قدرت سیاسی آنها را شریک نکنید. لذا بسیاری از مفاسد و سوءاستفاده ها به رانت های اطلاعاتی برمی گردد که در نتیجه خود شریک می شوند و سازوکاری باید دیده شود که این اتفاقات نیفتد.

او افزود: تاکید بر آزادی، لایحه حمایت از افشاگری، حقوق شهروندی و…. قابل تقدیر است ولی باید برنامه های کیفی تری را دنبال کنند.

او گفت: جهت براق سازی باید سامانه حقوق مسئولان راه اندازی شود و در این برنامه مشخص کنیم درصد افراد صاحب قدرت که فرار مالیاتی دارند چقدر هست. برنامه شما عالی است ولی توصیه ای است و تقاضا داریم برنامه کمی باشد.

او در رابطه با مبارزه با فساد اقتصادی با بیان اینکه به تیمور لنگ گفتند چطور در این مملکت به این وسیعی عدالت را برقرار کردید، گفت: تیمور لنگ گفت هرجا دزدی شد دست داروغه را قطع کردم. آقای روحانی موسسه مالی کاسپین را ببینید هیچ کسی از آنها بازخواست نمی کند و مردم را دچار پرسشها فراوان کرده اند.

۱۱:۳۷

پورابراهیمی: معرفی ناقص کابینه جهت کشور مسئله ایجاد می کند/ لاریجانی: اشکال قانون اساسی به این کار مجلس وارد نیست

محمدرضا پور ابراهیمی در جریان نشست علنی مجلس شورای اسلامی و بعد از اتمام سخنان رییس جمهور ، در ابتدای ورود به بحث اظهار نظر موافقان و مخالفان کلیات کابینه اعلام کرد: با توجه به تذکر آقای محبی نیا در مورد لزوم معرفی همه هیات وزیران، به نظر می رسد نیاز به اصلاح آیین نامه وجود دارد آیا که اگر این مسیر ادامه یافته و هر دولتی در آینده نیز مبنای نصف معیار کار خود جهت معرفی وزراء قرار دهد به مسئله بر می خوریم.

او خطاب به لاریحانی خاطرنشان کرد: تفسیر جنابعالی این بود که معرفی نصف هیات وزیران مبنای کار است که به نظر می رسد این رویکرد مطلوبی نیست که نه از طرف رییس جمهور که تعدادی از وزراء را معرفی نکنیم و نیز این که در آینده احتمالا این رویه در دولت های بعد تکرار شود.

نماینده اصولگرا کرمان تاکید کرد: ممکن است در آینده یک رییس جمهور به عنوان نمونه ۷ نفر از هیات وزیران را معرفی نکند و با توجه به اینکه مبنای معرفی نصف هیات رعایت شده است بعد مشکلی هم نخواهیم داشت که این رویه مطلوب نیست و جهت کشور مسئله ایجاد می کند .

علی لاریجانی در تصویر العمل به تذکر این نماینده اصولگرا اعلام کرد: این که می فرمایید آیین نامه اصلاح شود بحث دیگری است ولی فعل الحال آیین نامه می گوید اگر چند نفر از وزراء معرفی نشوند به معنای این نیست که امکان بررسی هیات وزیران وجود ندارد بنابراین اشکال قانون اساسی به این کار مجلس وارد نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در تبصره ۲ ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی نیز آمده که چنانچه مجلس به یک و چند وزیر رای اعتماد نداد یا وزارتخانه ای به هر علت وزیری نداشته باشد مشکلی نخواهد بود و این تاکید بر به “هر علت ” می تواند مصداق همین وضع باشد.

لاریجانی در آخر تصریح کرد: با آیین نامه فعلی اشکال قانونی به کار مجلس وارد نیست ولی اگر تاکید دارید که باید آیین نامه اصلاح شود بحث دیگری است که می توانید طرح بیاورید و مشکی ندارد.

۱۱:۲۴

قوامی: باید راجع به کلیات کابینه رای گیری کنیم/ لاریجانی: در آیین نامه مجلس انجام رای گیری راجع به کلیات کابینه آینده نگری نشده است

هادی قوامی در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی و پیش از ورود به بحث اظهار نظر موافقان و مخالفان کلیت کابینه در تذکری با استناد به ماده ۲۰۶ آیین نامه داخلی اعلام کرد: قانونگذار قطعا کار عبث انجام نمی دهد و قاعده ما در مجلس این است که در مورد هر طرح و لایحه ای در صحن بعد از کلیات طرح عنوان و با بیانات مخالفان و موافقان راجع به این کلیات رای گیری می شود و بعد از آن وارد جزییات می شویم.

او با اشاره به تاکیدات قانونی در مورد نحوه اعطای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی یادآور شد: آنچنان که در آیین نامه مورد اشاره قرار گرفته باید در مورد کلیات هم رای گیری انجام شود واگر بنا بر این نبود قاعدتا باید رییس جمهوری صرفا نکاتی مقدماتی را مطرح می کردند و سپس وارد بحث جزییات می شد. و با توجه به اینکه پیش از سال ۶۸ نیز این چنین بود باید بعد از بحث راجع به کلیات کابینه رای گیری انجام شود وگرنه چه علتی داشت که تا این حد به این مساله بپردازیم.

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر اعلام کرد: ما مقید به اجرای نص آیین نامه هستیم و در آیین نامه انجام رای گیری راجع به کلیات آینده نگری نشده است و این طور نیست که هر گاه دلمان بخواهد رای گیری کنیم.

او با تاکید برصحت این نظر دررابطه با طرح ها و لوایح عادی خاطرنشان کرد: با این حال بررسی کلیات کابینه بدون رای گیری کار عبثی نیست آیا که در این بخش راجع به نقشه راه و کلیات برنامه دولت صحبت می کنیم و سپس وارد بحث در مورد تک تک وزراء می شویم.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با این حساب ابتدا رییس جمهور صحبت می کند سپس موافقان و مخالفان و در ادامه وارد بحث بررسی صلاحیت هر یک از وزراء می شویم.

لاریجانی در آخر خاطرنشان کرد: آیین نامه در این رابطه صراحت دارد و بنا بر آیین نامه رای گیری جهت کلیات امکان پذیر نیست.

۱۱:۱۴

رییس جمهور صحن علنی مجلس را ترک کرد/ روحانی دفاع نهایی از کابینه را بر عهده جهانگیری گذاشت

حجت الاسلام حسن روحانی مدیر جمهور بعد از معرفی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم صحن علنی مجلس را ترک کرد.

با اعلام مدیر مجلس حدود ۲۶ دقیقه از وقت روحانی باقی ماند که قرار است جهانگیری در آخر جهت دفاع از وزرا از این وقت استفاده کند.

۱۰:۵۱

قاضی پور: رییس جمهور جهت وزارت علوم فردی از آذری زبان ها معرفی کند/ لاریجانی: در دولت آذری کم نیست

نادر قاضی پور در تذکر قانون اساسی در حین معرفی وزرای پیشنهادی از سوی رییس جمهور گفت: اصل ۱۴۲ قانون اساسی می گوید دارایی رییس جمهور و وزرا و اقوام باید قبل و بعد از مسئولیت معرفی شود. در دولت قبل دو تن از وزرا دارایی خود را معرفی نکردند. نمایندگان درخواست دارند که این کار انجام شود. اصل ۱۹ قانون اساسی هم می گوید مردم کشور عزیزمان ایران از هر قوم و قبیله ای باشند برابر هستند. از کل آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل یک وزیر هم معرفی نشده و ما از رییس جمهور می خواهیم از مردم کاردان و شایسته این منطقه در معرفی وزیر باقی مانده استفاده کند.

لاریجانی در پاسخ به بیانات نماینده مردم ارومیه گفت: راجع به مطلب شما در خصوص اموال وزرا که در دولت قبل این کار را کردند اینجا هم اگر رای بگیرند باید این کار را کنند. در مورد مطلب دوم تردیدی نیست. برادران آذری زحمت زیادی کشیدند در طول تاریخ. در این دولت هم آذری کم نیست. شما زنجانی ها را هم باید آذری بدانید.

۱۰:۴۱

عدم معرفی همه کابینه خلاف قانون است/ از رییس جمهور و رییس مجلس به کمیسیون اصل نود شکایت کردم

جهانبخش محبی نیا حین سخنان رییس جمهور در تذکر و اخطار قانونی اساسی گفت: آقای لاریجانی تذکر من مواد ۲۰۴ و ۲۰۶ و حتی مواد بعدی آیین نامه هست. اصل ۱۳۳ قانون اساسی را هم مستمسک اخطار خود قرار می دهم. البته توضیح بین نطق اقای روحانی کُر و حرارت اخطار حقیر را گرفت.

نماینده مردم میاندوآب ادامه داد: من نسبت به دو مرحله ای کردن معرفی کابینه اخطار دارم. ماده ۲۰۴ آیین نامه داخلی مجلس می گوید که رییس جمهور کتبا اسامی همه هیات وزیران را به همراه شرح حال آنها ارائه بدهد. ماده بعدی میگوید اخذ رای اعتماد جهت هیات وزیران. در همین ماده می گوید. چنان چه مجلس به یک یا چند وزیر رای اعتماد نداد رییس جمهور می تواند سرپرست گزینش کند.

او افزود: در نتیجه همه وزرا باید معرفی شوند نه ناقص. بعد آیین نامه و منطق ماهوی دولت این امر را به شکل ایجابی بر ما متبادر می کند. این دفعه اگر از سر لاعلاجی بوده دوره بعدی پنج وزیر را گزینش معرفی و بعد همه وزرا را گزینش نکنند و بخواهند سرپرست گزینش کنند.

محبی نیا اظهار کرد: من با اجازه شما، از دست شما و رییس جمهور به کمیسیون اصل نود شکایت کردم. از این رو بی نهایت از اقای رییس جمهور عذرخواهم هرچند که آن را بعد خواهم گرفت.

لاریجانی در ادامه گفت : تذکر شما خوب بود ولی به نظر نمی آید وارد باشد. مقصود شما این است که همه هیات وزیران باید معرفی شود ما کلمه «همه» را نداریم. در اصل ۱۰۶ می گوید رییس جمهور می تواند وزرا را عزل کند و در این صورت باید رای اعتماد بگیرد. اگر نیمی از وزرا نباشند باید جهت همه رای اعتماد بگیرد. اگر از نصف بیافتد هیات وزرا معنی ندارد. اگر نه هیات سر جای خود هست.

رییس مجلس تاکید کرد: در عدم معرفی وزیر علوم ایراد قانونی ندارد؛ هرچند می توانست بهتر باشد که همه وزرا معرفی شوند.

حجت الاسلام سلیمی نماینده مردم محلات نیز در اخطاری گفت: بنده اخطار اصل ۱۳۳ دارم. الفاظ ظهور دارند و ظهور آنها حجت هست. در این اصل می گوید وزرا یعنی مجموعه وزرا تعیین و جهت رای اعتماد معرفی می شوند. در ماده ۲۰۴ هم همین طور هست. می گوید رییس جمهور کتبا اسامی هیات وزرا را اعلام کند نه بخشی از آن. همان طور که آقای محبی نیا گفت یک نفر از وزرا ناقص است.

لاریجانی در پاسخ به اخطار نماینده مردم محلات گفت: مطلب شما مشابه آقای محبی نیا بود. باید این اصل همراه با اصول دیگر تفسیر شود. در اصل ۱۰۶ قانون اساسی نصاب دوباره رای اعتماد گرفتن را افتادن از نصف می داند. عقلایی هم همین طور هست. فرض کنید همه وزرا را معرفی کردند همان روز یک نفر سکته کرد و از دنیا رفت چه باید کرد؟ مثل اقای ربیعی که راجع به غیبت در جلسه امروز گفتند من تصادف کردم و در راه ماندم. خب مجلس باید کارش را انجام دهد و جهت بقیه تعیین وظیفه کند.

۹:۳۵

از لابی و گعده های نمایندگان تا تذکر لاریجانی جهت رعایت نظم در صحن مجلس

در حالی که جلسه امروز مجلس با ۲۳۴ نماینده کار خود را شروع کرد، همزمان با گشایش درب ورودی خبرنگاران به صحن علنی مجلس و در لحظه شروع رسمی صحن علنی روحانی، به همراه ۱۷ وزیر و همراهانش در صحن حضور داشتند.

رییس جمهور کشورمان از ابتدای نشست امروز در سخنانی دفاعیات کلی خود از کابینه را شروع کرده و هم اکنون نیز در حال صحبت است.

در این میان در دقایق ابتدایی صحبت روحانی با توجه به اینکه نمایندگان باید اسامی خود را جهت صحبت به عنوان موافق و مخالف کلیت کابینه اعلام کنند در گوشه گوشه صحن گروه های مختلفی از نمایندگان تجمع کرده و مشغول انجام هماهنگی های مورد نیاز بودند که این مسئله منجر به برهم خوردن نظم جلسه در دقایق ابتدایی شد و علی لاریجانی مدیر مجلس به آنها تذکر داد که روی صندلی هایشان بنشینند.

همزمان با تجمع حدود ۳۰ نفر از نمایندگان از طیف های متفاوت مجلس در گوشه سمت چپ صحن به منظور انجام هماهنگی جهت نام نویسی جهت صحبت در مورد کابینه، گروه های کوچک تری نیز در دیگر قسمت های صحن تجمع کرده و با یکدیگر صحبت می کردند.

در این میان تلاش سه فراکسیون مجلس نیز کاملاً مشهود بود که به نظر می رسد عبدالکریم حسین زاده، محمدرضا تابش و بهرام پارسایی به عنوان سه عضو هیات رئیسه فراکسیون امید در انجام هماهنگی های این فراکسیون نقش مهمی برعهده داشته و در طیف برابر نیز محمد دهقانی نقندر مسئول انجام هماهنگی ها در فراکسیون نمایندگان ولایی است.

دهقانی در حالی که پوشه ای در دست دارد در صحن حرکت کرده و با نمایندگان متفاوت صحبت می کند که از جمله می توان به درخواست او از محمدرضا پورابراهیمی دیگر نماینده اصولگرا و مدیر کمیسیون اقتصادی مجلس اشاره کرد که بر این اساس از او خواست در مخالفت با ظریف نام نویسی کند.

از دیگر نکات جالب در حاشیه نشست علنی امروز مجلس همزمان با صحبت ها و مشورت هایی که میان نمایندگان فراکسیون های متفاوت انجام می شود در مواردی صحبت هایی نیز میان نمایندگانی با سلایق سیاسی متفاوت در جریان است.

هم اکنون گروهی از اصولگرایان با محوریت دهقانی در گوشه ای از صحن سرگرم انجام مذاکرات خود هستند که حضور جواد کریمی قدوسی، محسن کوهکن، حسین نوروزی و عباس گودرزی در این جمع به چشم می آیند.

همزمان در حالی که اصولگرایان در نیمه سمت راست صحن گعده کرده بودند تعدادی از اصلاح طلبان هم در منتها علیه سمت چپ مشغول مذاکره بودند. در این جمع حدوداً ۱۰ نفره محمدرضا تابش، عبدالکریم حسین زاده بهرام پارسایی، مسعود گودرزی، قاسم میرزایی نیکو، شهاب نادری، محسن علی جانی زمانی، فریده اولادقباد و فاطمه سعیدی حضور داشتند.

از دیگر حواشی جالب امروز صحن این بود که بعد از سپری شدن کمتر از یک ساعت از شروع جلسه علنی مجلس و صحبت مدیر جمهوری در صحن لحظاتی نطق مدیر جمهور متوقف شد.

علی لاریجانی در این لحظه با یادآوری وقت باقی مانده از مهلت انجام نطق خطاب به روحانی گفت که دو ساعت و نیم وقت صحبت دارد که این مسئله منجر به تصویر العمل توام با مطایبه روحانی شد.

حسن روحانی با لبخند خطاب به نمایندگان و مدیر مجلس گفت: به هرحال «مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد» من هم ۲۰ سال شبیه به شما نماینده بودم و این فضا را درک می کنم و هنگامی که که روسای جمهور جهت معرفی کابینه به مجلس می آمدند، مثل شما بودم.

روحانی تاکید کرد که با جمع بندی سخنانش وقت را در اختیار اسحاق جهانگیری معاون اول مدیر جمهوری قرار خواهد داد.

۸:۲۰

شایعه در میان گذاشتن لیست وزرا با رهبری، درست نیست

حجت الاسلام روحانی در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی با حضور در صحن مجلس عنوان کرد: خداوند بزرگ را شاکرم که بار دیگر پاداش چهار سال تلاش صادقانه به مردم را از طریق رای ملت توفیق مجددی جهت خدمت به آرزوی بزرگ های اسلام و انقلاب اسلامی و عظمت کشور عزیزمان ایران قرار داد.

او افزود: به ساحت امام وقت درود و سلام می فرستم که با عنایات خاصه خود این ملت مومن را در حمایت خود قرار داد و از مردم بیدار و غیور کشور عزیزمان ایران سپاسگذارم که با حضور آگاهانه خود در انتخابات ۹۶ از سویی امنیت ملی را تضمین کردند و بر اعتبار صندوق رای به عنوان شاخص وحدت پای فشردند و از رهبری فهیم تقدیر می کنم که همواره با رهنمود خود از استقلال کشور و آزادی مردم حراست کرده و از دولت جمهوری اسلامی در مسیر خدمت به مردم حمایت کردند .

مراسم تحلیف نمادی از همدلی میان ارکان نظام و نمودی از جایگاه بین المللی کشور عزیزمان ایران بود

رئیس جمهور تاکید کرد: مورد نیاز می دانم بابت مهمان نوازی مجلس در مراسم روز تحلیف از مدیر مجلس، هیات رئیسه و همه نمایندگان تقدیر کنم. مراسم تحلیف نمادی از همدلی میان ارکان نظام و نمودی از جایگاه بین المللی کشور عزیزمان ایران بود. انتخابات ۹۶ که با حضور پرشور مردم برگزار شد، علاوه بر نمایان شدن اصل مردم سالاری دینی در جامعه جوان ایران، ۳۹ سال بعد از انقلاب فرصتی فراهم کرد که مردم در میان رویکردها آگاهانه به داوری بنشینند و به برنامه مدیر جمهور منتخب رای دهند.

کار امروز شروع یک همکاری چهارساله خواهد بود

روحانی گفت: الان که ملت با اکثریت قاطع اعتدال را برگزیده من خود را به تحقق آن برنامه ها متعهد می دانم و حراست از حقوق همه مردم (چه آنها که به من رای دادند چه آنها که دیگری را گزینش کردند) وظیفه خود می دانم و جهت تامین آزادی، امنیت و پیشرفت از همه نخبگان و صاحب نظران و اقشار مردم در کشور مدد می جویم. کار امروز شروع یک همکاری چهارساله خواهد بود.

رئیس جمهور و نمایندگان وظیفه یکسان جهت تحقق خواست مردم دارند

رئیس جمهور با بیان اینکه نقش نمایندگان، نقشی خاص و تعیین کننده هست، خاطرنشان کرد: مدیر جمهور و نمایندگان مجلس وظیفه ای یکسان جهت تحقق خواست مردم دارند. این وظیفه یکسان هم در گزینش وزرا و هم در فراهم کردن فضای حقوقی و عملی اقدام و عمل خواهد بود.

مسائل مهم کشور با همدلی و همکاری سه قوه حل می شود

روحانی با بیان اینکه کاری را که امروز شروع می کنیم شروع یک همکاری چهار ساله خواهد بود، ابراز داشت: وزیرانی که با معرفی مدیر جمهور و رای اعتماد نمایندگان بار مسئولیت اداره کشور را بردوش می گیرند، باید اطمینان داشته باشند که در مسیر خدمت از حمایت و همکاری مجلس برخوردار خواهند بود و همچنان که رهبری بارها تاکید کرده است پرسشها مهم کشور تنها با همدلی و همکاری سه قوه و دیگر نهاهای کشور حل خواهد شد.

امروز کسی از انزوا، بحران اقتصادی، تورم و توقف اشتغال زایی سخن نمی گوید

او تاکید کرد: امروز با لطف خدا و همت مردم بعضی از چالش های سال ۹۲ را پشت سر گذاشته و امیدوارتر و تواناتر از گذشته، آماده تدبیر و عبور از چالش های بزرگ پیش رو هستیم. امروز کسی دیگر نمی تواند از انزوای کشور عزیزمان ایران و ائتلاف جهانی علیه ملت کشور عزیزمان ایران سخن بگوید. کسی امروز نمی تواند از بحران اقتصادی، تورم چهل درصدی، کم کردن تولید ملی و توقف اشتغال زایی سخن بگوید.

دولت می خواهد در ۴ سال دوم خود به اصلاح امور اقتصادی بپردازد

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به انتخابات ۲۹ اردیبشهت گفت: امروز دولت با اعتماد روزافزون مردم که در رای سیاسی و عمل اقتصادی نمایان شدن یافته است اعتقاد است این سرمایه اجتماعی می تواند به اعتبار حرکات اقتصادی و شکوفایی فرهنگی تبدیل شود.

او ادامه داد: راه درازی مانده است تا رسیدن به زندگی شایسته جهت این مردم سربلند در خانواده جهانی باید گام های بلندی را برداریم.

روحانی تاکید کرد: دولت تدبیر و امید می خواهد در ۴ سال دوم خود به اصلاح امور اقتصادی بپردازد که به کمک صمیمانه و صبورانه مجلس و قوه قضائیه نیازمند هست. دولت دوازدهم جهت هماهنگی هر چه زیاد از محیط زیست گرفته تا سیاست خارجی، مدیریت اقتصادی و هر آن چه در آینده مردم تاثیر می گذارد با دو قوه دیگر بایدهماهنگی داشته باشد

تصمیمات ما بر مبنای خردجمعی خواهد بود

او با اشاره به این که روند تصمیم گیری همت همه جانبه می خواهد، گفت: دولت دوازدهم نظارت دقیقی بر امور خواهد داشت. با شفافیت بر دستگاهای دولتی زمینه مسابقه را فراهم خواهد کرد.

رئیس دولت دوازدهم در ادامه با اشاره به برنامه های دور دوم دولت تدبیر و امید عنوان کرد: هفته قبل برنامه دولت دوازدهم را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردم که برخاسته از همان برنامه ای بود که در دوران انتخابات به مردم تقدیم کردیم.

او با تشریح برنامه های خود گفت: دولت دوازدهم بر مبنای باور به اسلام و با گرایشی اعتدالی تشکیل خواهد شد. تصمیمات ما بر مبنای خردجمعی خواهد بود. جلب همکاری جامعه در مراحل متفاوت تصمیم سازی و تصمیم گیری از اصول ماست.

شجاعانه و با دوراندیشی و درایت تصمیم خواهیم گرفت

روحانی تاکید کرد: دولت دوازدهم بر اساس واقع بینی و لحاظ کردن ظرفیت های توانمندی گام برمی دارد. دولت دوازدهم شجاعانه و با دوراندیشی و درایت تصمیم خواهد گرفت. دوراندیشی که همه عرصه ها را در بر خواهد گرفت.

او افزود: ما در دولت یازدهم منشور حقوق شهروندی را تدوین کردیم و به عنوان راهبردی جهت اهتمام هرچه زیاد مردم می دانیم و بر رعایت کامل آن پافشاری خواهیم کرد.

باید فضای جامعه را متناسب با درآمدهای کمتر از ۵۰ میلیارد دلاری نفت تنظیم کنیم

روحانی ادامه داد: کشور ما امروز با مشکلاتی متعددی در حوزه های صندوق های بازنشستگی، آب و محیط زیست مواجه است عدم توجه به دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ما را با این آسیب ها مواجه کرده هست. نخستین شاخصه پرسشها ذکر شده است این است که همگی به تدریج و در طول وقت شکل گرفته و گسترش پیدا کرده است و وقوع همه آنها قابل آینده نگری بوده است.

او با بیان اینکه این پرسشها از خارج نظام شکل نگرفته گفت: این پرسشها از دل تصمیمات اتخاذ شده است بیرون آمده و انباشت پرسشها ما را به این جمع بندی رسانده که باید در در شیوه نظام اداری کشور تغییرات الزامی را ایجاد کنیم و جهت گزینش مسیر درست در اصلاحات اقتصادی مهم است به چرایی پرسشها اقتصادی توجه خاص داشته باشیم.

رییس دولت داوزدهم خاطرنشان کرد: برطرف پرسشها اقتصادی از سوی دولت ها کمتر مورد توجه بوده و شکاف بزرگ میان سطح مورد انتظار مردم و پرسشها ساختاری را همواره درآمدهای ناپایدار نفت پرکرده است همین باعث شده است نتوانیم ضعف های بزرگ سیاست گذاری را مشاهده کرده و از آن درس بگیریم. درآمدهای بالاتر از صد میلیارد دلار سال های نیمه دوم دهه هشتاد تا چند سال دیگر در دسترس نخواهد بود. بعد نخستین توصیه آن است که فضای جامعه و توقعات جامعه را متناسب با درآمداهای کمتر از ۵۰ میلیارد دلاری نفت تنظیم کنیم.

اجرای موفق اصلاحات اقتصادی به پشتیبانی مردم نیازمند است

روحانی تاکید کرد: ما نمی توانیم آینده مردم را در حوزه های مهمی مانند امنیت، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و تامین اجتماعی که باید بیش از هر چیز دیگر از ثبات برخوردار باشند به بازار پرتلاطم نفت و نوسانات قیمت آن گره بزنیم. هیچ کشوری نتوانسته با مصرف جایگزین دارایی طبیعی رفاه پایدار را داشته باشد ما نیز دارایی هایمان را به جای حفظ و زیاد کردن مصرف کرده ایم و امروز بخش بزرگی از این دارایی ها در مرز هشدار قرار دارد.

او با تاکید بر اینکه دولت دوازدهم تغییرات بنیادین در شیوه منابع کشور را به عنوان مهمترین اولویت در دستور کار خود قرار داده، تصریح کرد: میزان دارایی های طبیعی کشور امکان اداره مسرفانه به شیوه گذشته را نمی دهد منبع شفابخش همیشگی یعنی درآمدهای نفتی به میزانی نخواهد بود که بتواند نقش مسکن خود را به خوبی ایفا کند.

رییس دولت داوزدهم با بیان اینکه اجرای موفق اصلاحات اقتصادی به پشتیبانی مردم نیازمند هست، اظهارکرد: گاهی بیم از تصویر العمل مردم در انجام اصلاحات اقتصادی باعث شده است اجرای آن با تعلل روبرو شده است و با تعویق انداختن اصلاحات، هزینه های بیشتری به نسل های آینده تحمیل کند. مردم اگر بدانند که دولت منتخب آنها صادقانه جهت اصلاح امور و اصلاح زندگی خود آنها در پی انجام اصلاحات اقتصادی هست، علیرغم مشکل ها در کنار دولت خواهند بود. مردم مصالح بلند مدت خود و فرزندانشان را به یک رفاه ناپایدار ترجیح می دهند این را مردم در انتخابات با زبان رای به خوبی اعلام کردند. حرکت به سمت قله پیشرفت افزایش در مسیری سخت و همراه با مشکل هاست.

مردم انتظار دارند درد را درمان کنیم و نه کتمان بیماری

روحانی با بیان اینکه اگر اقتصاد کشور دچار بیماری است مردم انتظار دارند درد را درمان کنیم و نه کتمان بیماری، عنوان کرد: مردم از ما شفافیت و صراحت بیشتری می خواهند. در این مسیر، ما دو راه زیاد نداریم یا تدبیر و عقلانیت در راه انجام اصلاحات اقتصادی و درمان یا آنکه با پرداخت هزینه های فراوان منفعلانه به سمت و سوی مهار دشواری ها و پیامدهای حاصل شده است از اجرای سیاست های نادرست خود بپردازد.

زمینه پرداختن به پرسشها اساسی را فراهم کرده ایم

او افزود: دولت یازدهم با سخت کوشی و تلاش فراوان و با دستیابی به ثبات و آرامش اقتصادی و گسترش مناسبات در عرصه سیاست خارجی و اقتصادی زمینه را جهت پرداختن پرسشها اساسی فراهم کرده است.

برنامه دولت دوازدهم تحقق اقتصاد مقاومتی است

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه برنامه دولت دوازدهم تحقق اقتصاد مقاومتی هست، یادآور شد: سیاست های دولت در جهت درون گرایی و برون زایی اقتصادی است که این پرسشها در برنامه دولت دوازدهم به صورت کامل تشریح شده است است ولی دستیابی به اقتصادی درون گرا و برون زا نیازمند حل پرسشها و چالش های کشور است.

یکی از مهمترین چالش های کشور عدم تعادل در بودجه کشور است

روحانی یکی از مهمترین چالش های کشور را عدم تعادل در بودجه کشور دانست و بیان کرد: طی سال های گذشته اتکا به درآمدهای نفتی و عدم تعادل در قیمت نفت موجب عدم تعادل در بودجه اقتصادی دولت شده است هست. داستان تکراری سال های گذشته ما این است که با زیاد کردن قیمت نفت، هزینه ها و مخارج زیاد کردن می یابد ولی با کم کردن قیمت نفت دولت نتواسنته است مخارج خود را کم کردن دهد.

او با اشاره به کم کردن قیمت نفت از سال ۹۳ گفت: عدم توجه به کم کردن قیمت و ارائه خدمات به همان سبک و سیاق باعث می شود از یکسو کیفیت خدمات کم کردن یابد و از طرفی بدهی دولت به فعالان اقتصادی زیاد کردن پیدا کند که این پرسشها نیز قابل استمرار نیست.

باید اتکای دولت به منابع پایدار زیاد کردن یابد

رئیس جمهور با بیان اینکه جهت حل این مسئله باید اتکای دولت به منابع پایدار زیاد کردن یابد، اظهار داشت: جهت حل این چالش به دنبال اصلاحات در نظام مالیاتی کشور هستیم و در این راستا، در دولت دوازدهم به سمت نظام جامع مالیات بر درآمد هستیم. ما در این نظام جامع، جایگزین زیاد کردن بر قیمت مالیاتی به دنبال زیاد کردن پوشش مالیاتی هستیم. کم شدن قیمت مالیاتی در عین زیاد کردن پوشش مالیاتی ضمن آنکه موجب کارایی نظام اقتصادی می شود و می تواند عدالت در مالیات ستانی را هم به دنبال داشته باشد.

باید انگیزه حضور بخش شخصی را فراهم کنیم

او افزود: با نظام جامع مالیاتی علاوه بر کم کردن درآمد ها می تواند منابع خود را کارا تخصیص دهد و به همین خاطر ارائه خدمات عمومی مانند آموزش و بهداشت را زیاد کردن دهد. البته حضور بخش شخصی و سرمایه گذاری در ارائه خدمات عمومی مشروط بر آن است که با اصلاح نظام قیمت گذاری انگیزه های مورد نیاز جهت حضور بخش شخصی فراهم کنیم که نیازمند حمایت شما نمایندگان است.

مردم انتظار دارند دولت و کل حاکمیت بر خود سخت بگیرند

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه طرح های عمرانی با همکاری بخش شخصی و اهرم سازی از منابع بخش شخصی و عمومی صورت می گیرد، تصریح کرد: امری که بودجه امسال و برنامه ششم نیز به آن اشاره داشته هست. مردم انتظار دارند که در گام اول، دولت و بلکه کل حاکمیت بر خود سخت بگیرند و از هزینه های زاید مجموعه سازما ن های بخش عمومی بکاهند.

ترازنامه بانک های کشور نیازمند اصلاحات است

روحانی با بیان اینکه انجام اصلاحات محدود به دولت نمی شود، بلکه ترازنامه بانک های کشور نیازمند چنین اصلاحاتی هست، خاطرنشان کرد: ضعف بر نظارت بانکی و گسترش موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، سیاستگذاری های نادرست پولی، تامین منابع مالی از طریق بانک ها، رونق کاذب در بخش مسکن و بنگاهداری های بی ضابطه شبکه بانکی باعث شده است تا نظام بانکی امروز با پرسشها عدیده ای روبرو باشد.

بار مالی کسری بودجه و شهرداری ها و سایر نهادهای بر دوش بانک ها نیافتد

او اضافه کرد: تجمیع این پرسشها خود را به شکل سودهای وام اوج نشان داده هست. نگاه حاکمیت به نظام بانکی به عنوان محل تامین منابع باید عوض کردن کند. برنامه دولت این است که بودجه خود را تراز کند ولی علاوه بر آن، سیاستگذاری باید به گونه ای باشد که بار مالی کسری بودجه و شهرداری ها و سایر نهادهای بر دوش بانک ها نیافتد.

رئیس جمهور تاکید کرد: در دولت دوازدهم برنامه اصلاح بانکی ادامه می یاید و دولت و بانک مرکزی از طریق نظام رتبه بندی جهت بانک ها و موسسات بانکی برنامه تجدید بانک ها را اجرا می کنند.

او تاکید کرد: مدیر جمهور در معرفی وزرا تحت فشار هیچ جناح و حزبی نبوده البته همه جناح ها پیشنهاد داشتند. شایعاتی هم بوده که لیست وزرا با رهبری در میان گذاشته شده است و این هم درست نبود آنچه من در دولت دوازدهم عمل کردم عیننا همان رویه ای است که در دولت یازدهم هم عمل کردم

برنامه زیاد کردن سرمایه بانک ها عملیاتی خواهد شد

رییس جمهور با بیان این که برنامه زیاد کردن سرمایه بانک ها عملیاتی خواهد شد، گفت: از آنجایی که اشتغال در بنگاه های کوچک صورت می گیرد تامین مالی بنگاه های بزرگ از نظام بانکی به نظام سرمایه انتقال یافته خواهد شد. اصلاحات اساسی در بودجه قوه مجریه جهت نظام بانکی و نظام بنگاهداری از جمله برنامه های اصلاح نظام پولی است .

او بیان کرد: جهت دستیابی به عدالت اجتماعی نیازمند عوض کردن از شیوه حمایت اجتماعی خود هستیم و دولت دوازدهم حمایت اجتماعی را از یک پوشش گسترده بر تمرکز بر پوشش اقشار نیازمند عوض کردن خواهد داد و پوشش حمایت های نامشروع به مشروع عوض کردن می کند و اوضاع معیشتی حدود ۱۰ میلیون نفر از اقشار آسیب پذیر تا سال ۹۹ زیاد کردن ۵ برابری خواهد داشت.

حقوق شهروندی از دستگاه های تحت نظر قوه مجریه شروع شده است است

روحانی اظهار داشت: دولت دوازدهم علاوه بر تلاش بر رشد اقتصادی که مهمترین مسیر ایجاد شغل پایدار هست، در نظر دارد سیاست های اشتغال را به اجرا در آورد و طرح کارورزی را به اجرا می گذارد تا با آموزش نیروهای کار بتواند شرایطی را جهت فارغ التحصیلان دانشگاهی و همچنین استفاده بنگاه های بزرگ از آنها را فراهم کند و همچنین در کم کردن هزینه بنگاه های سرمایه ای سهم معافیت بیمه کارفرما را اجرا می کند.

او با اشاره به سیاست های داخلی گفت: کشور عزیزمان ایران جامعه ای گسترده است و احترام به همه اقشار، ادیان و فرهنگ ها از اهداف دولت است و همچنین استفاده از زنان در سمت های متفاوت را در نظر داریم که استفاده از زنان جوانان در معاونت زمینه فراهم شدن فعالیت همه اقشار است.

روحانی با تاکید بر توسعه نهادی و حزبی تاکید کرد: حق شهروندان را در فعالیت سیاسی، اجتماعی به رسمیت آشنا و از آنها حمایت خواهد کرد و اجرای حقوق شهروندی از دستگاه های تحت نظر قوه مجریه شروع شده است است و همچنان سایر قوا را به رعایت حقوق شهروندی دعوت می کند.

رییس جمهور با اشاره به سیاست خارجی گفت: تعامل گسترده با دنیا در حفظ عزت، کرامت ایرانیان است و در این مسیر پرونده هسته ای با مذاکرات کارشناسانه اجماع ملی، حمایت مقام معظم رهبری به آخر رسید.

ایران برجام را تهدیدی علیه کشورها نمی داند

روحانی با یادآوری شرایط کشور عزیزمان ایران در وقت تحریم گفت: قطعنامه های تهدیدکننده امنیت ملی و تحریم ها و همچنین قطعنامه فصل هفت زیر نظر شورای امنیت ملی با برجام یک جا لغو شد و مشاهده کردیم که مناسبات اقتصادی با دنیا به یکباره شتاب تازه ی گرفت.

او ادامه داد: در حوزه های فناوری با آن که فشارهایی که بر روی کشور عزیزمان ایران بود انتظار بی ثباتی را داشتند ولی دیدند که ناکام هستند و کشور عزیزمان ایران در شرایط امنی به سر می برد .

رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: با به فرجام رسیدن برجام، فصل نوینی در سیاست خارجی کشور عزیزمان ایران شروع شد کشور عزیزمان ایران برجام را تهدیدی علیه کشورها نمی داند بلکه توافقی برد برد است که مسیر همکاری را بین کشورها باز کرده است .

او ادامه داد: علت بهانه جویی و عهدشکنی دولت تازه آمریکا در زیاده خواهی این کشور است کشور عزیزمان ایران به تعهدات خود پایبند است.

جهانیان دیدند که کشور عزیزمان ایران به روح برجام پایبند است

روحانی با اشاره به رفتارهای رییس جمهور تازه آمریکا گفت: آنها دوست دارند با زبان ترساندن سخن بگویند و می خواهند خود را از مزایای صلح محروم کنند. عده ای نیز از پاره کردن برجام سخن می گفتند با مشورت با مشاوران خودشان متوجه شدند که این کشور عزیزمان ایران نیست در انزوا قرار می گیرد بلکه خودشان دچار این ترساندن می شوند.

او در ادامه افزود: جهانیان دیدند که کشور عزیزمان ایران به روح برجام پایبند است و دولت ایالات متحده همه نوع توافقی را از پاریس گرفته تا باکو از نفت تا ماورای اقیانوس آرام زیر پا می گذارد و به دنیا نشان داد که نسبت به تعهدات خودش چگونه عمل می کند.

برجام الگوی توسعه دیپلماسی بشر را عوض کردن داده است

رییس دولت دوازدهم در ادامه با اشاره به رفتارهایی که دولت آمریکا در برابر برجام دارد، عنوان کرد: دولت جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران در طول تاریخ پرافتخار خود نشان داده که هر جا تعهدی را امضا کند، پای آن می ایستد و امروز دنیا متوجه شده است که این آمریکا است که به تعهدات خود عمل نمی کند. دولت تازه آمریکا از تجربه دولت های قبلی درس بگیرد و ببیند آنها چگونه در پای میز مذاکره نشسته اند.

روحانی خطاب به دولتمردان آمریکا گفت: اگر آنان مایل باشند برجام را نقض کنند، مطمئن باشید در مدت وقت کمتری از ماه و سال آن هم در شرایط ساعت و روز به شرایط پیشرفته ای به وقت قبل از برجام بازخواهیم گشت برجام الگوی توسعه دیپلماسی بشر را عوض کردن داده است.

در زمینه سیاست فرهنگی، اولویت ما اخلاقی زیستن است

او ادامه داد: منطقه پرتنش غرب آسیا به دلایلی در اوضاع بسیار خطرناکی هست. کشور عزیزمان ایران خواستار منطقه ای امن است و همکاری و همدلی کشورهای منطقه تنها راه دستیابی به امنیت و اهداف یکسان و نابسامانی های درونی و تحمیلی در منطقه می داند. کشور عزیزمان ایران بی ثباتی، گسترش افراطی گری و خشونت گروه های تکفیری به عنوان چالش مهم منطقه می داند و با حسن نیت به دنبال ثبات است و راه حل آن را تنها از طریق منطقه می داند. کشور عزیزمان ایران به عنوان لنگرگاه ثبات، دست دوستی خود را به سوی دیگر کشورهای منطقه دراز کرده است.

روحانی با اشاره به اولویت سیاست خارجی گفت: اولویت بنیادین سیاست خارجی در دولت دوزداهم گسترش دوجانبه و چند جانبه ای هست. اولویت دیگر تقویت دیپلماسی اقتصادی در جهت دستیابی به حضور موثر در منطقه و تقویت صادارات کالاهای غیرنفتی و زمینه سازی جهت حضور بخشی شخصی در منطقه و جامعه بین المللی است.

رییس دولت دوازدهم راجع به اولویت برنامه های دولت در حوزه های محیط زیست، فرهنگی و اجتماعی گفت: در زمینه سیاست فرهنگی، اولویت ما اخلاقی زیستن هست. توصیه دوم در این حوزه زدودن نگاه امنیتی به فرهنگ است و بسط آزادی های قانونی و مخصوصا دوری کردن از برخوردهای سلیقه ای که معضل مهم ما در بحث اجتماعی و فرهنگی است.

نظام سلامت نیازمند اصلاحات ساختاری است

او ادامه داد: کیفیت گرایی در مدارس و دانشگاه ها از دیگر اولویت های ما است که مهمترین کارها فرهنگی دولت است همچنین کارآمد کردن دانشجویان و دانش آموزان جهت اینکه بتوانند شغل و فعالیت را در آینده بر دوش گیرند از دیگر برنامه های دولت دوازدهم است.

رییس جمهور راجع به اولویت های محیط زیستی گفت: در زمینه محیط زیست برنامه های مهم ما اصلاح مدیریت منابع آب است که یکی از عوامل پرسشها محیط زیستی هست. همچنین مقابله با فرسایش خاک، احیای جنگل ها و مراتع مقابله با آلودگی هوا در کلان شهرها، مقابله با ریزگردها که با معاونت تازه شرکت محیط زیست به طور مفصل در این باره صحبت شده است هست. حفظ جنگل ها و مراتفع مدیریت پسماندها و فاضلاب از دیگر اولویت های دولت است.

روحانی راجع به اولویت های اجتماعی دولت گفت: نخستین مسئله در حوزه اجتماعی بهداشت و درمان هست. طرح تحول سلامت نشان دهنده این است که دولت یازدهم به این مسئله اهمیت داده است و در دولت دوازدهم نیز ادامه خواهد داشت. نظام سلامت نیازمند اصلاحات ساختاری است که اصول آن تشریح شده است ما نیاز به این اصلاحات داریم تا بتوانیم به منابع پایدارمتکی باشیم. ما نیازمند اتکا به مردم و کم کردن تصدی گری هستیم.

شایعه در میان گذاشتن لیست وزرا با رهبری، درست نیست

روحانی خاطرنشان کرد: اصلاح سطح پوشش و ارائه کیفیت خدمات بیمه ها از دیگر اولویت هاست. همچنین مسئله آسیب های اجتماعی از مهمترین اولویت هاست که به جد دنبال می شود و خوشبختانه نسبت به گذشته مقداری کم کردن پیدا کرده هست. همچنین اصلاح اوضاع صندوق های بازنشستگی از دیگر اولویت های ما خواهد بود.

او با بیان اینکه خلاصه برنامه ما ۷۷ صفحه است و کتاب مشمول بر ۲۳۲ صفحه است و نمایندگان آن را مطالعه کرده اند، تصریح کرد: نمایندگان محترم من جهت تشکیل کابینه دولت دوازدهم با توجه به رویکردها و برنامه های مطرح شده است بعد از مشورت های فراوان و ارزیابی عملکردها و هماهنگی در مسیر اعتدلال، ۱۷ نفر از مدیران ارشد کشور را با توجه به جمیع جهات و محدودیت های موجود معرفی کردم من به همه آنها اعتماد دارم و مطمئن هستم این افراد توانمندی خود را جهت توسعه کشور و تامین منافع ملی و در جهت نظام جمهوری اسلامی به کار خواهند گرفت.

رییس جمهور با اشاره به شایعاتی که در خصوص گزینش وزرا در اینترنت و حقیقی مطرح شده است بود تاکید کرد: رییس جمهور در معرفی ۱۷ وزیر تحت تاثیر هیچ جناح، حزب و تشکلی نبوده همه جناح ها و تشکل ها پیشنهاداتی را کتبی و شفاهی داشتند ولی هیچ فشاری نبوده و شایعاتی مطرح شد مبنی بر اینکه لیست وزرا با مقام معظم رهبری در میان گذاشته شده است که این شایعه درستی نبوده آنچه در دولت دوازدهم عمل کردم عیننا در دولت یازدهم نیز به آن عمل کردم.

با رهبری ۵۰ سال رفاقت دارم

روحانی با اشاره به دوستی خود با رهبر انقلاب و مشورت هایش با ایشان گفت: رهبری به عنوان رهبر و بزرگ ما و کسی که با او ۵۰ سال رفاقت دارم، معمولا در همه پرسشها با ایشان مشورت می کنم و ایشان با کمال دوستی آنچه مصلحت کشور هست، تذکر می دهند.

برای وزارت علوم سرپرست معرفی می کنم

او با بیان اینکه معرفی وزرا در چارجوب قانون اساسی هست، اظهار داشت: امروز مدیر جمهور ۱۷ وزیر را معرفی می کند و در روزهای آینده یک وزیر باقی مانده علوم را معرفی کنم که البته دوست داشتم امروز وی را معرفی کنم ولی به تاخیر افتاد از جمله آنکه فردی که با او صحبت کرده بودم، ایشان در دقایق آخر اعلام انصراف کرد و در ساعت های باقیمانده وقت صحبت و هماهنگی نبود و بعد از رای اعتماد وزرا، جهت وزارت علوم سرپرست معرفی می کنم.

رشد سازمانی بطحایی در وزارت آموزش و پرورش بوده است

رئیس دولت تدبیر و امید در رابطه با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: از دکتر فانی و دکتر دانش آشتیانی که زحمات بسیاری در دولت یازدهم در زمینه وزارت آموزش و پرورش کشیدند، تقدیر می کنم و جهت آنها آرزوی موفقیت می کنم. جهت این وزارتخانه، آقای سید محمد بطحایی را در نظر گرفتم که در سمت های متفاوت این وزارتخانه خدمت کردند و رشد سازمانی ارزش نیز در این وزارتخانه بوده هست. ایشان در سند تحول بنیادین زحمات بسیاری کشیدند و در ماه های گذشته در سمت معاونت توسعه مدیریت آموزش خدمت می کردند و در ماه های اخیر مدیر مرکز ملی راهبردی برنامه و بودجه بود.

برای وزیر آموزش و پرورش سفارش جدی می کنم

روحانی افزود: مهمترین و بزرگترین وزارتخانه آموزش و پرورش است هر جا در این زمینه کار کنیم و جهت آن سرمایه گذاری کنیم، نتیجه بهتری جهت کشور و فرزندان خواهد بود. همانطور که انتظار دارم همه وزرا رای اعتماد را کسب کنند، جهت وزیر آموزش و پرورش سفارش جدی می کنیم لیکن می خواهیم بسیار نیرومند در این زمینه کار کنند.

روحانی تربیت زیربنایی فکری جهت زندگی، تقویت هویت ایرانی اسلامی دانش آموزان، تریبت انسان هایی خلاق و سازگارتر با نیازمندی های ما، توانمندسازی دانش آموزان از نظر جسمی و ذهنی، ارتقای اوضاع معیشتی معلمان، متناسب سازی نیروهای آموزش با نیازهای کشور از نظر کمی و کیفی، کم کردن تصدی گری و چابک سازی تشکیلات را از جمله مهمترین دستورکارهای وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم برشمرد و تاکید کرد: من به ایشان گفتم خروجی آموزش و پرورش با گذشته باید متفاوت باشد. ضمن سپاس از همه معلمان جهت جامعه پیچیده آینده نیازمند دانش آموزانی هستیم که جامعه را بشناسند و بتوانند از هویت و فرهنگ خود دفاع کند. محفوظات تحویل آنها ندهیم که با یک به چپ چپ و به راست راست نیمی از آن بپرد.

وزرای دولت دوازدهم باید جهت رده های مدیریتی از ظرفیت زنان و جوانان استفاده کنند

روحانی در ادامه با اشاره به گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری گفت: از محمود واعظی که زحمات زیادی جهت وزارت ارتباطات و فناوری کشیده هست، تقدیر می کنم. ایشان دولت الکترونیک، فراهم کردن زیرساخت ها و شبکه ملی اطلاعات را به وجود آورد که این کارها بسیار مطلوب است.

او ادامه داد: آقای واعظی فضای کسب و کار را در کشور ما آماده کرده اند. دولت یازدهم به مسئله ارتباطات و اینترنت اهمیت زیادی می داد که در این دولت هم به آن اهمیت خواهیم داد.

روحانی با اشاره به وزیر معرفی شده است عنوان کرد: در وزارت فناوری اطلاعات جهت نخستین بار ما جوان گرایی خواهیم کرد. آن چیزی که آرزوی من از دولت یازدهم بود. کتباً نیز به وزرای دولت دوازدهم اعلام کردم که باید جهت سمت های اوج و رده های مدیریتی تعدادی زنان و جوانان حضور داشته باشند.

علاقه مند بودم در دولت دوازدهم سه وزیر زن معرفی کنم، ولی نشد

رئیس دولت دوازدهم با انتقاد به گزینش افراد در دولت ها گفت: اینکه دولت ما تمام می شود و بازمی گردیم به همان زمینه قبلی یعنی اینکه فضا را آماده نکرده ایم. بعد از ۴۰ سال هنوز نمی توانیم در رده های مدیریتی و مدیرکلی از جوانان با انگیزه و زنان استفاده کنیم.

او تاکید کرد: فرقی بین زنان و مردان نیست. ما جهت حضور زنان و جوانان باید برنامه داشته باشیم که البته گیرهای فرهنگی در این میان بی اثر نیست که باید آنها را برطرف کنیم. به شدت علاقه مند بودم که در دولت دوازدهم سه وزیر زن معرفی کنم، ولی نشد. حضور زنان در سطح های اوج باید صورت بگیرد.

درب اینترنت را نمی توان قفل زد

روحانی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: این نخستین بار است که ما یک جوان در فضای بعد از انقلاب به دنیا آمده و رشد یافته به عنوان وزیر معرفی می کنیم. آقای جهرمی را من در شورای عالی مجازی دیدم. در آنجا مشاهده کردم که چگونه بحث می کند و به اینترنت و مسئله ارتباطات آگاهی کامل دارد.

او ادامه داد: بعضی ها نظرشان این است اگر در یک اتوبان تصادف شد و شخصی زیر ماشین رفت و فوت شد خانواده او می توانند با شکایت اتوبان را ببندند. ما می توانیم اتوبان را ببندیم و تصادف نشود ولی مردم از کوره راه ها سر در می آورند. جلوی تصادف در آنجا را نمی توان گرفت.

رئیس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: باید از اینترنت به درستی استفاده کنیم. من از وزرای دادگستری کشور و اطلاعات خود در دولت دوازدهم می خواهم که همکاری مورد نیاز را داشته باشند. درب اینترنت را نمی توان قفل زد. روحانی این قفل را باز نکرده است این مردم بودند که قفل ها را یکی بعد از دیگری باز کردند.

وزیر آینده فرهنگ استفاده از اینترنت را جا بیندازد

او تاکید کرد: اگر حواسمان نباشد و دقت مورد نیاز را نداشته باشیم همین اینترنت می تواند خطرآفرین باشد.

رئیس دولت دوازدهم خطاب به جهرمی وزیر پیشنهادی وزارت فناوری و اطلاعات گفت: من از شما می خواهم که فضا را به درستی رصد کنید. ظرفیت ها را بشناسید و کارآفرین را در سرلوحه کارهای خود قرار دهید.

او در ادامه افزود: سال گذشته آقای واعظی گفتند که صدهزار شغل تولید شده است از آقای جهرمی می خواهم که ۳۰۰ هزار شغل ایجاد کند. شما به عنوان جوان ترین وزیر بعد از انقلاب هستید. بعد به خوبی به پرسشها و فضای امروز جامعه آشنایی دارید.

روحانی در ادامه با اشاره به فعالیت های وزارت فناوری و اطلاعات گفت: از وزیر آینده می خواهم فرهنگ استفاده از اینترنت را جا بیندازد. کارآفرین و خلق ثروت را به دست بیاورد و از بخش شخصی می خواهم در این زمینه ورود کند.

اینکه کسی را دستگیر کنیم و بعدا بفهمیم تقصیری نداشته جهت دستگاه اطلاعاتی خوب نیست

رییس جمهور با اشاره به گزینه معرفی شده است وزارت اطلاعات، گفت: با حجت الاسلام سید محمودعلوی رفاقت و آشنایی از اداوار مجلس شورای اسلامی دارم و در وقت تدوین قانون وزارت اطلاعات ایشان خود آن را نوشتند.

او با بیان اینکه می خواهیم امنیت را حفط کنیم و از آن طرف آرامش جهت مردم ایجاد شود، بیان کرد: جهت آرامش نیاز به امنیت داریم و وزارت اطلاعات می تواند با رعایت کامل قانون اساسی و احترام به مردم و برخورد مهم و حداقلی امنیت ایجاد کند؛ آیا با یک احتمال باید برویم و کسی را دستگیر کنیم و بعدا بفهمیم که تقصیری نداشته است؟ این جهت دستگاه قضایی و اطلاعاتی خوب نیست و باید تلاش کنیم با مهربانی و رافت با مردم واکنش‌ها کنیم.

روحانی با اشاره به فعالیت های وزارت اطلاعات گفت: این وزارتخانه در زمینه تروریست فعالیت های خوبی داشته و همچنین در دستگیری مجرمان اخلاق را رعایت کرده ولی هنوز با واکنش‌ها ماموران در زمینه دستگیری رضایت کامل نداریم و آقای علوی به عنوان رییس شورای هماهنگی اطلاعاتی باید این فرمان را در دست گیرد و در قانون است که دستگاه ها باید هماهنگی با وزارت اطلاعات داشته باشد و از آقای علوی می خواهیم اجرای حقوق شهروندی مقابله با فساد و تضمین حقوق گروه های مذهبی، قومی را در کشور عزیزمان ایران در نظر داشته باشند و مقابله با جاسوسی نفوذ بیگانگان و توسعه گردشگری را فراهم کند .

او تاکید کرد: در بخش سایبری اشراف اطلاعاتی را اوج ببرد و تحلیل های راهبردی را زیاد بتوانند در اختیار مسوولان قرار دهند.

کرباسی بیش از سی سال تجربه مدیریت رده اوج اقتصادی دارد

روحانی در دفاع از گزینه پیشنهادی جهت وزارت اقتصاد گفت : من از دکتر طیب نیا تقدیر جدی می کنم. ایشان وزیر فعال و پرتلاشی بود. در ما در دولت یازدهم ۲۰۰ جلسه شورای هماهنگی اقتصادی داشتیم.

او افزود: این که رییس جمهور خودش به این مساله اهمیت می داد مهم هست. تقریبا تصمیمات اساسی و مهم دولت یازدهم در اینجا اتخاذ شده است هست. ایشان یکی از افراد فعال در این جلسه بود. من سپاس گذارم و امیدوارم در جای دیگر از او استفاده کنیم. دکتر مسعود کرباسی در این وزارت منزل کار کرده است.

روحانی به شوخی گفت: ما آن وزیر را در دولت قبل خواستیم گزینش کنیم، گفتیم بگویید بیاید گفتند در راه اصفهان هست؛ این وزیر را گفتیم گفتند در راه اصفهان است این مبنای این وزارت منزل است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد : دکتر کرباسی در شهرداری و این وزارت منزل بوده و بیش از سی سال مدیریت رده اوج را در بخش های متفاوت اقتصادی داشته و در زمینه علم و دانش و ترجمه و نوشتن کتاب فعال بوده و یعنی ارتباط خود را با دنیا حفظ کرده رشته تحصیلی او هم برنامه ریزی است .

نباید به گونه ای باشیم که کشورهای دیگر جهت مبارزه با پولشویی به ما سفارش کنند

او گفت : یکی از موفقیت های خوبی که باعث شد من اعتماد بیش از گذشته به او پیدا کنم، سامان دهی گمرک هست. گمرک ما پرسشها زیادی داشت. سامانه الکترونیکی فعال شد و به جایی رسید که در مقطعی واردات کم شده است بود ولی درآمد ما زیاد کردن داشت

روحانی افزود: نخستین خواست من از ایشان مبارزه قاطع با پول شویی و فسادهای شرکت یافته هست. در پرسشها پولی و مالی و بانکی ما نیازمند هستیم همه آیین نامه های مربوط به پول شویی و مبارزه مالی با تروریسم به دقت اجرا شود. ما نباید به گونه ای باشیم که کشورهای دیگری به ما سفارش کنند، جهت مبارزه با پول شویی و مبارزه مالی با تروریسم ما باید پیشرو باشیم. ما قربانی تروریسم هستیم. اسلام به ما این را می گوید. ما باید این را اولویت قرار دهیم.

روحانی اولویت دوم را پرسشها بانکی خواند و گفت: اینها باید اصلاح شود ما نیاز به تحول و اصلاحات داریم. بانک باید به کار خودش برگردد. بانک منحرف شده است و نمی تواند کارش را انجام دهد. وظیفه بانک بنگاه داری نیست. مخصوصا اگر ما تولید می خواهیم و اگر اشتغال می خواهیم و صادرات غیرنفتی می خواهیم اینها حمایت های بانک را می خواهد. در سرمایه گذاری خارجی باید بانک های ما فعال باشد. بانک باید با دنیا ارتباط برقرار کند. بخش بزرگی از این پرسشها در دولت یازدهم حل شده است و انضباط مالی و نظام مالیاتی جهت ما مهم است.

نظام مالیاتی ما به قرن ۱۹ برمی گردد

روحانی گفت : نظام مالیاتی ما به قرن ۱۹ برمی گردد. این باید معلوم باشد که ما چقدر درآمد داریم، از کجا می آوریم و به کجا می فروشیم. نباید فشار مالیاتی به مردم بیاوریم. از آنهایی که تا به حال مالیات ندادند و نمی دهند، مالیات بگیریم. عدالت مالیاتی باید رعایت شود.

او در خصوص این وزارت منزل در آخر گفت : دولت الکترونیک مهم هست. صنعت بیمه و زیاد کردن سهم بیمه مهم هست. سالم سازی مسیر شخصی سازی مهم است و مساله جلب سرمایه گذاری خارجی جهت اشتغال مهم است

ظریف را به کارشناس بودن و صبر می شناسید

روحانی درخصوص وزارت امور خارجه و گزینه پیشنهادی آن، محمدجواد ظریف خاطرنشان کرد: آقای ظریف گفتند معرف از معرف اجلا باشد. همه شما دکتر ظریف را به تقوا، به پاکدامنی، کارشناس بودنش در سیاست خارجی، به پر کار بودنش و به صبر و حوصله اش که البته گاهی عصبانی هم می شود، می شناسید.

مردم کشور عزیزمان ایران چماق امریکا را بالای سر کشور عزیزمان ایران می دیدند

او با بیان اینکه دکتر ظریف با صبر و حوصله زیادی با آن جماعت عجیب و غریب مذاکره انجام داد، ابراز داشت: من از طرف همه ملت کشور عزیزمان ایران و وزرا از ایشان تقدیر می کنم. ایشان یک توطئه بزرگ را خنثی کردند. امریکایی ها حربه ای را ایجاد کرده بودند. اگرچه امریکا نمی توانست آن حربه را عملی کند و ملت کشور عزیزمان ایران ایستاده بود ولی هر وقت مردم سرشان را اوج می آوردند، یک چماق را بالای سر خود می دیدند.

چماق امریکا قطعنامه ها بود

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه آن چماق فصل هفتم منشور شرکت ملل و قطعنامه ها و موصبات شورای حکام بود، عنوان کرد: آنها مانند چماق بودند. یک نفر با چماق بالای شما باشد، شما بگویید نمی زند، خب نزند ولی اوج بودن آن چماق موجب حواس پرتی می شود. ما این چماق و دست را از بین بردیم.

راه تقویت بنیه دفاعی کشور را فراهم کردیم

روحانی با بیان اینکه برجام را اقتصادی می دانند، یادآور شد: مسئله اول برجام، امنیت ملی، برهم زدن برنامه ها و حربه های امریکا و تثبیت حقوق هسته ای کشور عزیزمان ایران هست. ما امروز کار هسته ای می کنیم و دنیا به ما کمک می کند. ما حقوق خود را در مسئله هسته ای تثبیت کردیم. منع معاملات تسیلحاتی را از بین بردیم و ممنوعیت آن را به پنج سال محدود کردیم که دو سال آن گذشه هست. راه تقویت بنیه دفاعی کشور را فراهم کردیم.

برای حل تحریم های غیرهسته ای آماده ایم

او افزود: بعضی اوضاع قبلی کشور را یادشان رفته هست. اقتصاد و اوضاع نفت را فراموش کردند. بحث سوئیفت و عدم سرمایه گذاری در کشور را فرامشو کردند. حالا می گویند آیا بانک های بزرگ سرمایه گذاری نمی کند، می گوییم این بانک بزرگ کیست؟ می گویند می دانیم ۶۰ درصد آن بانک جهت امریکایی ها هست، وظیفه ما را روشن کنیم. تحریم هسته ای را برداشتیم. تحریم های غیرهسته ای هم اهل و سهلا! به ما در مسئله هسته ای اجازه داده شد در این باره نیز مجوز بدهید می رویم آنها را حل می کنیم البته ما متولی همه پرسشها نیستیم.

ظریف جهت سرمایه گذاری خارجی کارهای زیادی انجام داده است

رئیس جمهور با بیان اینکه من از دکتر ظریف تقدیر می کنم، بیان کرد: تلاش های ایشان منحصر به برجام نبوده است بلکه در منطقه نیز تلاش های فراوانی کرده اند. می خواهیم شعله جنگ در منطقه ما فروکش بکند البته این شعله خاموش نشده هست. ایشان جهت سرمایه گذاری خارجی کارهای زیادی انجام داده اند.

عده ای با ذات برجام مسئله دارند

روحانی از ظریف خواست تا برجام را به خوبی حفظ کند و گفت: عده ای با ذات برجام مسئله دارند. بحث ترامپ و امریکا و سنا نیست آنها کار غلطی انجام داده اند که می ایستیم ولی عده ای با نوجوان برجام مسئله دارند و از آن خوششان نمی آید. باید از آن حفاظت و حراست کنیم. باید جهت اقتصاد مقاومتی و زیاد کردن صادرات غیرنفتی تلاش کنیم.

او تاکید کرد: امینت منطقه اولویت ماست. کم کردن پرسشها منطقه و تصویر درست از ملت کشور عزیزمان ایران در فضای عمومی جامعه جهانی و کسب جایگاه شایسته تر بین المللی و حل پرسشها محیط زیست را از ایشان می خواهیم.

از شما می خواهیم این ۱۷ وزیر را تایید صلاحیت کنید

روحانی با گلایه از همهمه نمایندگان گفت: شاید به علت بحث های مکرر شما با وزرا در چند روز گذشته این مباحث جهت شما تکراری باشد ولی من وظیفه معرفی وزرا را دارم و از شما می خواهیم این ۱۷ وزیر را تایید صلاحیت کنید و زیاد نمی خواهیم. شما هم وظایفی دارید از نظر قانون و دلسوزی تان جهت کشور است و رای شما هر چه باشید مورد احترام است.

باید با حفظ کیفیت خدمات هزینه های درمانی را کم کنیم

او راجع به وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم در حوزه بهداشت و درمان تصریح کرد: وزیر پیشنهادی ما جهت این حوزه دکتر قاضی زاده هاشمی است که زحمات بسیار زیادی جهت طرح تحول سلامت کشیدند و این طرح کار بسیار سخت و بزرگی بود که انجام آن به علت پرسشها بودجه با مشکل پیش می رفت و آقای هاشمی گاهی مواقع اوقات ارزش از خزانه و بودجه تلخ می شد ولی بسیار صبر و تحمل کرد و مردم از انجام این طرح راضی هستند ما هم بعد از رضای خدا رضای مردم را می خواهیم تا بتوانیم خدمات مورد نیاز را ارائه دهیم البته همه دولت باید در طرح تحول سلامت کمک کنند.

او با اشاره به تلاش های وافر و پیگیر هاشمی و سفرهای مکرر او گفت: امیداوریم آقای هاشمی با نشاط زیاد در ۴ سال پیش رو فعال باشند البته این طرح به اصلاحاتی نیاز دارد که باید صورت بگیرد و با حفظ کیفیت خدمات هزینه ها را کم کنیم البته کار مشکل است ولی شدنی است.

حذف همپوشانی های بیمه در دستور کار است

رییس جمهور خاطرنشان کرد: مسئله سطح بندی خدمات بسیار مهم است بعضی از خدمات در حوزه پزشکی انجام می شود که ضرورت ندارد و مستحب و مباح نیست و وارد مکروه و حرام می شود. همچنین راجع به نظام تشخیص نیز باید سامان دهی شود و پرونده الکترونیک بیماران اجرایی شود این طرح بسیار مهم است و می تواند تسریع کننده باشد همچنین خرید راهبردی بسته های سلامت بسیار مهم هست. از بین بردن همپوشانی های بیمه در دستور کار است و توریسم سلامت جهت ما بسیار مهم است و ان شاالله در زمینه این کار وزیر بعدی نیز کمک شایسته ای به وزیر بهداشت درمان و آموزش و پزشکی خواهند کرد.

ربیعی در مسئله صندوق ها کار بسیار بزرگی انجام داده است

او راجع به معرفی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: دکتر علی ربیعی تلاش های خوبی در این زمینه داشتند ما به طور مفصل راجع به اقداماتی که باید در بخش صندوق ها، شستا، رابطه این وزرات منزل با وزارت بهداشت و بیمه ها صحبت کردیم. خدمات بسیار خوبی در ۴ سال گذشته داشتند همچنین در زمینه سیستم رفاه اجتماعی برنامه های خوبی داشتند و ادامه می دهند.

روحانی با اشاره به زندگی شخصی و تخصصی او اظهارکرد: زندگی دکتر ربیعی نیز به در همین زمینه کار و رفاه است و مذیقه زندگی را چشیده اند افرادی که مضیقه زندگی را نچشیده اند خیلی پرسشها مردم را حس نمی کنند شاید یکی از فلسفه های ماه رمضان هم همین است آنهایی که خود کارگر بودند و می توانند شرایط کارگران را بهتر درک کنند.

او ادامه داد: آقای ربیعی در مسئله صندوق ها کار بسیار بزرگی انجام داده اند همچنین عملکرد شرکت بهزیستی بسیار خوب بوده و قدم های خوبی برداشته شده است که باید ادامه داشته باشد یکی از بارهای سنگین این وزارتخانه مسئله اشتغال است که مربوط به وزارت کار نیست و همه وزارت منزل ها در آن سهیم هستند ولی وزارت کار طرح های خوبی در این زمینه داشته که طرح کاروزی در بعضی از استان ها انجام شده است هست. مسئله مهم ما با آقای ربیعی اشتغال و بعد از آن صندوق ها و مسئله سوم بهداشت و درمان است.

در ادامه لاریجانی با اشاره به عدم حضور وزیر کار در مجلس گفت: وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در مجلس حضور ندارند.

روحانی در پاسخ به لاریجانی گفت: از این به بعد هر وزیری که نبود بگویید برنامه هایشان را نخوانیم

برای معرفی وزیر دادگستری با مدیر قوه قضائیه مشورت کردم

رئیس جمهور راجع به وزیر پیشنهادی در وزارت دادگستری گفت: در دولت یازدهم آقای پورمحمدی در این وزارت منزل بودند که بسیار نقش موثری بین قوه قضائیه و قوه مجریه داشتند. ایشان به خوبی در بحث های دولت شرکت می کردند و حرف می زدند.

او ادامه داد: آقای پورمحمدی جهت ایجاد رابطه بین قوه قضائیه و مجریه بسیار تلاش کردند. حال ببینید اگر ایشان نبود چه اتفاقی می افتاد.

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به روند گزینش وزیر دادگستری عنوان کرد: حال طبق قانون این قوه قضائیه است که وزیر دادگستری را معرفی می کند. ما در این مرحله با مدیر محترم قوه قضائیه نشستی داشتیم که در آن بعد از بحث های متفاوت آقای آوایی گزینش شد. ایشان در تمامی سمت های وزارت دادگستری فعال بودند و کارنامه خوبی دارند.

هرچه از آقای آوایی شنیدیم مشی اعتدال بوده است

او ادامه داد: هرچه از آقای آوایی شنیدیم مشی اعتدال بوده هست. در روزهای مشکل که در کشور داشتیم، آقای آوایی معتدل عمل کردند و این بسیار جهت ما مهم است.

روحانی خطاب به وزیر پیشنهادی دادگستری در دولت دوازدهم گفت: ایجاد ارتباط خوب و موثر بین قوه قضائیه و مجریه از وظایف وزیر دادگستری است که البته خدا را شکر بین این دو قوه ارتباط خوبی وجود دارد.

او در ادامه افزود: حقوق شهروندی و مبارزه با فساد اهداف مهمی است که وزیر دادگستری باید آنها را پیگیری کند.

امیر حاتمی کاملاً به وزارت دفاع مسلط است

رئیس جمهور در رابطه با گزینه وزارت دفاع اظهار داشت: در وزارت دفاع برادر خوبمان سردار دهقان مسئولیت را برعهده داشتند که آشنایی ما به دفاع مقدس برمی گردد. ایشان وزیر خوبی در دوره دولت یازدهم بودند و در بخش های راهبردی و تسلیحاتی کارها خوبی انجام دادند و شرایط با گذشته متفاوت بود.

او ادامه داد: در دولت دوازدهم بنا بر این داشتیم که با یکی از برادران ارتش همکاری کنیم و البته ارتش و سپاه ندارد و فرمانده ارزش ولی فقیه است و هر دو جهت کشور تلاش می کنند و به نیروهای ارتش و سپاه احترام می گذاریم.

روحانی بیان کرد: امیر سرتیپ حاتمی شخصیتی است که در رده های متفاوت ارتش فعال بوده و مدت ها در ستاد کل نیروهای مسلح ارتش فعالیت داشتند و همچنین مدت زیادی با سردار باقری مدیر کل ستاد نیروهای مسلح همکار بودند بنابراین کاملاً به وزارت دفاع مسلط است.

حاتمی فرد مورد اعتماد خانواده بزرگ نیروهای مسلح است

او با بیان اینکه همه طرح هایی که در وزارت دفاع باید پیش می رفت، پیش رفته هست، گفت: حاتمی فرد مورد اعتماد خانواده بزرگ نیروهای مسلح است و جهت خدمت به همه نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش، نیروی زمینی، انجام وظیفه می کند و سفارش اکید من در بعضی از سلاح ها به خصوص توان موشکی به علت اهمیتی که دارد این است که فعالیت بیشتری داشته باشند.

روحانی بیان کرد: ساماندهی صندوق بازنشستگی به نیروهای مسلح، ارتقای سطح معیشت و منزلت کارکنان و تولید و تجهیزات نظامی و واگذاری بخش های غیر نظامی به بخش شخصی را از ایشان خواستاریم.

اولین چیزی که از آخوندی خواستیم ساماندهی مسئله مسکن است

رئیس جمهور در رابطه با گزینه وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: آقای آخوندی وزیر بسیار فعالی بودند که در دولت دوازدهم نخستین چیزی که از ایشان خواستیم مسئله مسکن است.

او تاکید کرد: اعتقاد دارم که مسئله مسکن از طریق خاصی با همکاری بخش شخصی قابل حل است و در بافت فرسوده باید کار کنیم و اینکه در بیابان ساختمانی درست کنیم که نه آب و نه برق، نه گاز و نه مدرسه دارد درست نیست و اگر در بافت فرسوده این هزینه ها را انجام دهیم بسیاری از پرسشها از جمله آب، برق، گاز، مسجد، آیت الله دارد و آنچه از ایشان می خواهیم این است که این مسئله مسکن هموار شود. البته مشکلاتی با شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران داشتند.

رییس جمهور گفت: آقای آخوندی در زمینه راه ، بنادر ، هوایی کارهای بسیار جدی انجام دادند و فعال بودند در چابهار ، اینچه برون و زاهدان شاهد فعالیت های ایشان بودیم و امیدواریم در زاهدان راه آهن به سمت چابهار و خراسان برود و بزرگراه های روستایی و آزادراه کارهای زیادی صورت گرفت و در بزرگراه شمال بعضی به اتمام نهایی رسیده و بخشی هم پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

عده ای هنگامی که هواپیمای نو می خریم ناراحت می شوند

او با اشاره به فعالیت آخوندی در زمینه هواپیمایی گفت: در دولت یازدهم توانستیم در زمینه هواپیمایی با یک شرکت هواپیماساز قرارداد ببندیم. چطور می توانیم خوشحال باشیم از این که برویم هواپیمای دست دوم از کشور آفریقا بیاوریم و عده ای هنگامی که هواپیمای نو می خریم ناراحت می شوند اینکه هواپیمای قراضه را با التماس و منت سه برابر قیمت بخریم افتخار نیست. در این کار بزرگ آقای ظریف و آخوندی کارها بسیار خوبی انجام دادند که البته آقای سیف هم همکاری های زیادی داشتند.

او افزود: امیدواریم با تخصص و تجربه هایی آخوندی دارد، بتوانیم از حضورش استفاده کنیم و ایشان هم از بحث مسکن مهر خلاص شود و هدایت سرمایه گذاری به سمت مسکن برود.

روحانی بعد از آخر یافتن تذکرها، با اشاره به ماده ۲۰۶ آیین نامه مجلس اظهار داشت: از لحن این قانون و ماده برمی آید که اگر در مجلس یک یا چند وزیر رای نیاوردند یا مدیر جمهور به هر دلیلی نتواند وزیری را معرفی کند، می تواند سرپرست معرفی کند. فکر می کنم اگر ایرادی در این باره بود هیات رئیسه این عنوان را در دستورکار قرار نمی داد و به ما تذکر می داد و اگر نظری بود جلسه رای اعتماد را به تاخیر می انداخت.

او در ادامه توضیحاتش راجع به وزارت مسکن افزود: پیشرفت صنعت مسکن، مبارزه با حاشیه نشینی، توسعه خطوط ریلی و بزرگراه ای، بازسازی ناوگان هوایی، تقویت بنادر، ارتقای ایمنی در شهرسازی و توجه به شاخصه های محیط زیستی از جمله دستورکارهای وزارت راه و شهرسازی است.

نعمت زاده شیخ الوزرای دولت یازدهم بود

رییس جمهور درخصوص گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز تصریح کرد: ابتدا مورد نیاز می دانم از مهندس نعمت زاده تقدیر کنم. اینکه به ایشان گفته می شود پدر صنعت کشور عزیزمان ایران هستند، نادرست نیست. ایشان در زمینه صنعت فعال بوده اند. با آنکه ایشان شیخ الوزرای دولت یازدهم بودند، هر لحظه فعال بوده و در شهرستان ها حضور داشتند و جهت صنعت و معادن خدمات بسیاری انجام دادند.

او با بیان اینکه ساخت ماشین با همکاری و سرمایه خارجی – که بی نظیر بوده است – با تلاش های ایشان صورت گرفت، خاطرنشان کرد: الان در صنعت ماشین به روز هستیم. خودرویی را تولید می کنیم که در فرانسه تولید و در اروپا استفاده می شود. این کار، کار بزرگی در صنعت و فناوری بود.

حمایت از تولیدات معدنی از اولویت های وزارت صنعت معدن و تجارت است

رئیس دولت تدبیرو امید اضافه کرد: امروز آقای شریعتمداری مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت را برعهده می گیرند. ایشان سمت های مختلفی را قبلا برعهده داشتند. آقای شریعتمداری هر لحظه عنصر مخلص و فعالی بوده هست. وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارتخانه مهمی است که با سه معاون نیرومند باید شاهد تحرک خوبی در این وزارتخانه باشیم.

روحانی اصلاح فضای کسب و کار مسئله اولیه وزارت صنعت، معدن و تجارت برشمرد و ابراز داشت: سازگاری سیاست های صنعتی و تجاری با مزیت های تجاری، زیاد کردن صادرات غیرنفتی، مبارزه جدی با فساد، براق سازی تجارت و دنبال کردن سیاست صنعتی و همچنین حمایت از تولیدات معدنی از جمله اولویت های این وزارتخانه است.

صالحی اشراف خوبی به شرایط فرهنگی جامعه و حوزه و دانشگاه دارد

او درخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بیان کرد: در زمینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دو وزیر گذشته دولت یازدهم تقدیر می کنم. آقای جنتی و صالحی امیری تلاش های مجدانه ای انجام دادند. آقای سیدعباس صالحی در چهار سال گذشته در این وزارتخانه بوده اند. ایشان هم در حوزه و هم در دانشگاه تحصیل کرده هست. اشراف خوبی به شرایط فرهنگی جامعه و حوزه و دانشگاه دارند.

دستگاه های دیگر حق مداخله در امور اجرایی کشور را ندارد

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اوضاع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت ما مهم هست، یادآور شد: نباید بگذاریم سلیقه در کشور ما حاکم شود. ممکن است یک آقا سلیقه ای داشته باشند که جهت خودشان محترم است ولی اگر وظیفه برعهده ماست ما باید انجام دهیم و اگرنه مجلس باید این وظیفه را از ما بگیرد.

او تاکید کرد: هنگامی که وظیفه ای برعهده وزارت ارشاد و دولت است دستگاه دیگر حق مداخله در امور اجرایی کشور را ندارد و اگر حق با مداخله گر است مجلس این وظایف را به مداخله گران واگذار کند.

روحانی حفظ و حراست از هویت و سبک ایرانی – اسلامی، پاسداشت از تعدد و تنوع بومی، حضور بخش شخصی در حوزه پرسشها فرهنگی، برطرف موانع در تولید آثار فرهنگی، زیاد کردن حضور کشور در مناسبات جهانی و منطقه ای، زیاد کردن کشور عزیزمان ایران از سهم تولید و ترویج محصولات فرهنگی، زیاد کردن سهم زنان و جوانان در سیاستگذاری و حمایت از حقوق اقلیت ها در زمینه فرهنگی به خاص اهل سنت و تمرکززدایی را از جمله برنامه های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم برشمرد.

حجتی تاکنون تحولات بسیار خوبی را در حوزه کشاورزی ایجاد کرده است

روحانی راجع به معرفی وزیر کشاورزی با بیان اینکه آقای حجتی در دولت یازدهم مسئولیت سنگینی را بردوش داشته هست، گفت: آقای حجتی در این دولت نیز مسئولیت را قبول کردند. او به حق وزیر شایسته ای است و کاملا به کارش مسلط است و وزارت کشاورزی را خوب می شناسد. همچنین بر بخش های متفاوت این حوزه مسلط است و تحولات بسیار خوبی را تاکنون ایجاد کرده است.

او با اشاره به عملکرد آقای حجتی در دولت یازدهم تصریح کرد: ما در دولت یازدهم در گندم یکبار دیگر به خودکفایی رسیدیم همچنین در زمینه دانه های روغنی حرکت خوبی شروع شد و کارها بسیار مهمی در زمینه مزارع مدرن و صرفه جویی در مصرف آب انجام گرفته که باید ادامه پیدا کند. بزرگترین وظیفه آقای حجتی این است که محصولات ما را به مرز خودکفایی و امنیت ببرد و همچنین مصرف آب را کم کند و در حفظ خاک نیز کوشا باشد.

رییس جمهور با بیان اینکه مصرف کود و سموم شیمایی پرسشها زیادی را ایجاد کرده گفت: باید در زمینه بهینه سازی مصرف و توجیه اقتصادی بسیار دقیق عمل کنند. همچنین سرمایه گذاری های پایداری در حوزه کشاورزی انجام شود و مسئله آبیخیزداری را مد نظر گرفته و محصولات اقتصادی زیاد با مصرف آب کمتر تولید کنند همچنین یارانه بخش کشاورزی را هدفمند کند و در کشت فراسرزمینی زیاد باید فعالیت کنند.

امیدواریم رحمانی فضلی بتواند با کارها خود مردم را راضی کند

روحانی در معرفی رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور گفت: آشنایی ما با آقای رحمانی فضلی از وقت مجلس شورای اسلامی بوده است همچنین آقای رحمانی فضلی سمت های مختلفی در صداو سیما، دبیرخانه شورای امنیت نیز داشته اند که در همه جا موفق و پرکار بوده اند.

او ادامه داد: فعالیت در وزارت کشور بسیار سخت هست. وزارت کشور باید از یک سو توقعات رییس جمهوری و از سوی دیگر توقعات دولت، نمایندگان، امامان جمعه و افرادی که در شهرستان ها صاحب نفوذ هستند را برطرف کند که سامان دهی این مسئله بسیار سخت هست. ما باید مسئولین رده بالای کشور را بر مبنای خاص مردم گزینش کنیم و امیدواریم آقای رحمانی فضلی بتواند کارها خوبی انجام دهد که مردم را راضی کند.

رحمانی فضلی با صبر و حوصله با ارگان ها پرسشها را حل می کرد

رییس جمهور با اشاره به رضایت مندی و عدم رضایت مندی مردم از استانداران گفت: اگر مردم از استاندار یا فرمانداری راضی باشند کاملا در صورت ارزش نشاط است و عدم رضایت نیز باعث ناراحتی مردم می شود بنابراین وظیفه سنگینی بردوش دارند. او انتخابات خوبی را در سه مقطع برگزار کرده و ما شاهد انتخابات آرام و بی مسئله بودیم. آقای رحمانی فضلی با صبر و حوصله با ارگان ها پرسشها را حل می کرد که اگر فرد دیگری می خواست این کار را انجام دهد شاید سخت تر این هماهنگی ها بوجود می آمد.

روحانی تصریح کرد: ما از وزیر کشور خواسته ایم جهت تقویت انسجام ملی در کشور از زنان استفاده کند همچنین در بخش های متفاوت از اهل سنت نیز استفاده شود جهت ما شیعه، سنی، کرد و بلوچ تفاوتی ندارد. همچنین آقای رحمانی فضلی در زمینه استفاده از ظرفیت شورای اجتماعی، نقش اقوام و مذاهب در مدیریت های محلی، توسعه مناطق مرزی و مبارزه با قاچاق کالا و مبارزه با خشونت و افراطی گری و مدیریت بحران ها کارها خوبی داشته باشند.

زنگنه کار بزرگی قبل و بعد از برجام انجام داد

روحانی در معرفی وزیر نفت با اشاره به عملکرد زنگنه در دولت یازدهم گفت: کار بسیار بزرگی در زمینه نفت در دولت یازدهم انجام شده است است در شروع دولت یازدهم در مجلس علت اصرارم جهت وزارت آقای زنگنه را بیان کرده بودم همه از توانمندی او مطلع هستیم. انصافا آقای زنگنه کار بزرگی قبل و بعد از برجام انجام داده اقداماتی که در میادین یکسان انجام شده است همچنین در زمینه خودکفایی عملکرد خوبی داشته اند ما توانستیم در دولت یازدهم گازوییل را صادر کنیم همچنین در بخش گاز به خودکفایی رسیدم و جهت نخستین بار واردات گاز قطع شد و مشکلی جهت ما پیش نیامد از سوی دیگر نعمت گاز در اختیار بسیاری از دِه ها قرار گرفته است.

او ادامه داد: مهمترین خواست ما از آقای زنگنه این است که اتصال لوله نفت به جزیره جاسک که در دولت یازدهم محقق نشد انجام شود نباید صادارت منحصر به خلیج فارس باشد همچنین ساحل مکران باید آباد شود و مسئله فلرهایی که مقام معظم رهبری به آن حساس هستند نیز باید برطرف شده است و سرمایه گذاری در این زمینه انجام شود که جهت محیط زیست هم بسیار مهم است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: از برنامه های ما در دولت دوازدهم مناطق یکسان گازی، بازیافت ها و حفظ سهم بازار کشور عزیزمان ایران در دنیا است میدان گاز پارس جنوبی را باید در این دولت به اتمام برسانیم همچنین نوسازی بخش های فرسوده صنایع پتروشمیی که بسیار مهم است همکاری با وزارت نیرو داشته همچنین همکاری بهتری با آقای بی طرف داشته باشد و توجه به ساکنان بومی هر جایی که فعالیت نفت و گاز داریم بسیار مهم است.

وزیر پیشنهادی نیرو باید مسئله حق آبه را مرتفع و تعادل را بازگرداند

رییس دولت دوازدهم در معرفی وزیر پیشنهادی جهت وزارت نیرو با بیان اینک از آقای چیت چیان و بخاطر کارهای بزرگی که انجام دادند تقدیر می کنم گفت: ایشان در مناطق استراتژیک غرب کشور کارها خوبی انجام دادند ۳۷ سد افتتاح کردند و دلسوزانه به مردم شریف کشور عزیزمان ایران خدمت کردند. حتما از وجود ایشان در دولت استفاده خواهیم کرد.

او ادامه داد: گزینه ای که معرفی شده است منظورم آقای بیطرف سالها در زمینه نیرو فعالیت داشتند و امیدوارم رای بیاورد و کارها و برنامه های خود را به انجام برساند.

روحانی خاطرنشان کرد: در زمینه آب و برق ما پرسشها پیچیده ای داریم به جد جهت تامین آب آشامیدنی صنعت کشاورزی با مسئله روبرو هستیم .

او در ادامه افزود: مساله حقابه یکی از مسایل مهمی است که باید پرسشها آن بر طرف شود تامین بعضی از منابع آبی مشکلاتی دارد که وزیر پیشنهادی در دولت دوازدهم باید آنها را مرتفع و تعادل را بازگرداند .

امیدوارم به زودی با تصویب مجلس شرکت ملی جوانان استقلال پیدا کند

روحانی در ادامه به معرفی گزینه پیشنهادی جهت وزارت ورزش و جوانان پرداخت و عنوان کرد: از آقای گودرزی تقدیر می کنم که زحمات زیادی جهت این وزارتخانه کشیدند اقای مسعود سلطانی فر مدت زیادی در میراث فرهنگی بودند ایشان ۳۵ سال در بخش های متفاوت خدمت کردند که امیدوارم در وزارت ورزش و جوانان نیز به طور مطلوب اقدام کنند .

روحانی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: امیدوارم به زودی با تصویب مجلس شرکت ملی جوانان استقلال پیدا کند.

او در ادامه افزود: وزیر ورزش باید سرانه فضای ورزشی، عدالت در امکانات، شفافیت مالی، آماده سازی کشور جهت انجام رویدادهای مهم ورزشی و همچنین ورزش های باستانی گام های مطلوب و مثبتی بردارد.

روحانی در خاتمه ضمن تقدیر از نمایندگان مجلس گفت: امیدوارم دولت دوازدهم با تلاش و مشورت امروز بتواند برنامه هایی که هفته قبل معرفی کرده را در طول ۴ سال آتی به ثمر برساند انشاءالله هر ۱۷ وزیر رای اعتماد خواهند گرفت تا دولت دوازدهم قدم های محکمی را در جهت خدمت به مردم بردارد.

۸:۱۵

پس از قرائت قرآن، رنجبرزاده عضو هیات رئیسه با بیان اینکه قرعه کشی موافقان و مخالفان ناطق راجع به کلیت کابینه نمایندگانی از سه فراکسیون امید، مستقلین و ولایی حضور داشتند، گفت: براساس قرعه کشی به عمل آمده احمد همتی نماینده مردم سمنان، زهرا ساعی نماینده مردم تبریز، یوناتن بت کیا نماینده مسیحیان، بهروز نعمتی نماینده مردم تهران، نبی رضا جبری نماینده مردم گرگان به عنوان موافق بحث و بررسی خط مشی و اصول کلی دولت دوازدهم سخن می گویند.

عضو هیات رییسه مجلس ادامه داد: محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مهریز و بافق، حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آباد، محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز ، سیدجواد حسینی کیا نماینده مردم سنقر و محمد مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان نیز در مخالفت با کلیت کابینه صحبت خواهند کرد.

او ادامه داد: این افراد می توانند بخشی از وقت خود را در اختیار سایر نمایندگان قرار دهند.

۸:۱۰

با شروع جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دستور جلسه امروز پارلمان از سوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل قرائت شد:

الف؛ بحث و بررسی خط مشی و اصول کلی دولت حجت الاسلام حسن روحانی نخستین برنامه امروز نمایندگان مجلس خواهد بود.

ب؛ بررسی برنامه و صلاحیت وزاری پیشنهادی دولت داوزدهم به ترتیب وزیر آموزش و پرورش سید محمد بطحایی، وزیر ارتباطات و اطلاعات محمد جواد آذری جهرمی، وزرات اطلاعات سید محمود علوی، وزرات اقتصاد و دارایی مسعود کرباسیان، وزارت امور خارجه محمدجواد ظریف، وزارت بهداشت سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی علی ربیعی، وزارت جهاد کشاورزی محمود حجتی نجف آبادی، وزرات دادگستری سید علیرضا آقایی، وزارت دفاع امیر حاتمی، وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی، وزارت صنعت و معدن و تجارت محمد شریعتمداری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سید عباس صالحی، وزارت کشور عبدالرضا رحمانی فضلی، وزارت نفت بیژن نامدار زنگنه، وزارت نیرو حبیب الله بی طرف و وزارت ورزش مسعود سلطانی

۸:۰۰

حجت الاسلام حسن روحانی مدیر جمهور راس ساعت ۸ صبح جهت حضور در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی وارد صحن مجلس شد.

نهاوندیان، حسینعلی امیری و جمعی از وزرای کابینه روحانی را در جلسه رای اعتماد همراهی کردند .

علی مطهری از نمایندگانی بود که به محض ورود روحانی به صحن مجلس به استقبال وی رفت.

با ورود رییس جمهور به صحن پارلمان زنگ شروع جلسه علنی مجلس نواخته و به این ترتیب جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی شروع شد.

زرسه علنی مجلس نواخته و به این ترتیب جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی شروع شد.

واژه های کلیدی: آموزش | برنامه | آموزشی | برنامه | روحانیت | وزارت کار | آموزشگاه | حسن روحانی | وزارت دفاع | وزارت علوم | وزارت کشور

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب خارجی معروف
  • قیمت کیندل
  • فروشگاه کتاب خارجی
  • خرید کتاب الکترونیکی خارجی
  • خرید کتاب خارجی آنلاین
  • خرید کتاب زبان اصلی قانون
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • کتب کتابخانه وAPI زبان اصلی
  • کتاب های بازیهای کامپیوتری اورجینال
  • دانلود منابع مرجع اخلاق کسب و کار
  • خرید کتاب های کامپایلرها از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • خرید کتاب تکس لاتکس زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع نرم افزار آفیس
  • خرید کتاب نرم افزار های ادوبی زبان اصلی
  • منابع اورجینال نرم افزار ماکرومدیا
  • کتب نرم افزار CAD زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های محاسبات علمی
  • دانلود منابع مرجع شبکه